Heeft de aandelenkoers invloed op een bedrijf?

Hoe een bedrijf functioneert, heeft invloed op de aandelenkoers: als het bedrijf verwacht in de nabije toekomst goed te draaien, of als potentiële aandeelhouders dat verwachten, zal de koers van de aandelen stijgen.

Mijn vraag is: bestaat er ook een omgekeerde invloed?

Ik heb het dan over een verandering in de aandelenkoers die *niet* het gevolg is van de (economische) omstandigheden van het bedrijf.

Voorbeeld: stel dat alle aandeelhouders ineens bevangen worden door een totaal onterechte paniek, en hun aandelen kwijt willen. De aandelenkoers zal dan dalen zonder dat daar een bedrijfseconomische reden voor is. Andersom, als ik hier oproep om aandelen van bedrijf X te kopen en alle GV-ers inclusief hun families geven massaal gevolg aan mijn oproep, zal de koers stijgen - ook nu zonder enige bedrijfseconomische reden.

Om het simpel te houden gaan we ervan uit dat de koers niet zodanig laag wordt dat één of andere rijkaard besluit de meerderheid van de aandelen te kopen en zo de zeggenschap over het bedrijf over te nemen. Het enige dat verandert is de koers van de aandelen, verder niets.

Zal het functioneren van het bedrijf door dergelijke koersveranderingen worden beïnvloed? Zo ja, via welk (economisch) mechanisme?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Beleggen
8.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt natuurlijk ook van het bedrijf af.
Als dit bijvoorbeeld bij een financiële instelling gebeurt, dan heeft dat direct invloed op hoe betrouwbaar (huidige en toekomstige) klanten het bedrijf vinden. Als management zal je dat vertrouwen moeten/willen herstellen en dat doe je niet door stil te zitten.

Het beste antwoord

Beste Cryofiel,

De situatie zoals jij die heel duidelijk omschrijft kan volgens mij op twee manieren de bedrijfsbeslissingen binnen het bedrijf zelf beïnvloeden:

1. Als de aandelen van dat bedrijf zo laag staan dat het management verwacht dat het voor die beurskoers meer rendement oplevert om de eigen aandelen terug te kopen dan om diezelfde winst in verdere markt- en omzetgroei te investeren, dan zou men er verstandig aan doen de eigen aandelen terug te kopen. Dit zou men dan moeten doen totdat de koers weer gestegen is tot een niveau waarop het volgens het management juist weer aantrekkelijker is qua te verwachten investeringsrendement om de winst weer te gaan steken in de groei van het eigen marktaandeel en de eigen omzet. Dit is uiteraard nooit een duidelijk zwart/wit te bepalen omslagpunt, maar een verstandig management kan met een bepaalde bandbreedte een beredeneerde inschatting maken van waar dit omslagpunt ligt.

2. Als het bedrijf niet veel winst maakt (maar ook als het wel winst maakt en de eerste optie al uitvoert) en de aandelen zouden plots dalen zoals jij dat omschrijft (te weten: flink dalen, maar niet een duidelijke 'uitverkoop' van de aandelen), dan zou het management zich ook zorgen kunnen gaan maken over een mogelijke vijandige overname. Dat zou er dan toe kunnen leiden dat men zich gaat laten voorlichten over het nemen van beschermingsconstructies en die eventueel ook in stelling gaat brengen.

Een erg interessant en goed geschreven boek over (onder andere) de invloed van de koers van een aandeel op herinvesteringsbeslissingen van het management is het derde hoofdstuk uit De Basis van het Beleggen (ISBN 9789081811712).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit heeft in eerste instantie weinig directe gevolgen op de bedrijfsvoering. Uiteraard is het wel een weerspiegeling van de "waarde" die een bedrijf op dat moment heeft en dat kan toekomstige aandelenemissies in gevaar brengen en ook een negatief signaal afgeven aan potentiële klanten. Maar een directe invloed heeft het niet volgens mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de dagelijkse gang van zaken van het bedrijf verandert er in eerste instantie niets. Het resultaat wordt behaald binnen het bedrijf terwijl de koers werking heeft buiten het bedrijf.
Indien er een negatief sentiment is onder de aandeelhouders en de koers dus laag is zal het voor het bedrijf wel moeilijker worden om geld aan te trekken waardoor het doen van grote investeringen c.q. overnames moelijker wordt.

Overigens is een hoge of een lage koers ook nogal discutabel. Om te bepalen of de koers hoog of laag is berekend men meestal de koers/winst verhouding van het bedrijf en zet men dit af tegen collega bedrijven die in dezelfde sector werkzaam zijn. het begrip hoog en laag is dan ook alleen maar een tijdelijke weergave binnen deze vergelijking. Indien een bedrijf twee jaar achtereen dezelfde koers/winst verhouding laat zien kan het toch een heel andere beoordeling opleveren.