Ik ben 18 jaar en ik zou graag een deel van mijn geld willen beleggen, hoe kan ik dat het beste doen?

Bijv. met betrekking tot wisselkoersen o.i.d.
Hoe kan ik mijn geld het beste beleggen met het minste risico?
En hoe zou ik dit moeten aanpakken?

Of is het verstandiger om bijv. een spaardepositorekening af te sluiten van bijv. 5 jaar? Ik zit nu op het VWO en ik ga in september 2013 beginnen met mijn studie, maar waarschijnlijk heb ik dit geld na 4,5 jaar weer nodig,
is dit dan voordelig om bijv. 2000 euro hierop te zetten als de rente van de spaardeposito 3,5% is en er een boete vroegtijdige beëindiging is van 0,25% per maand met een maximum van 1,50% over de resterende looptijd.
Of is het dan verstandiger om een spaardeposito van 3,25% af te sluiten?
Deze spaardeposito's zijn bij Argenta, is dat een betrouwbare bank? Of kan ik het beter bij een andere bank afsluiten?
De rente van mijn gewone spaarrekening is 2,4% effectief per jaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beleggen is een groot risico, niet aan beginnen dus, zet je geld op een bankrekening waar je de hoogste rente denkt te krijgen. Soms valt er met een bank te onderhandelen over de rente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou in deze tijd mijn geld op een spaar rekening zetten weet je zeker dat je je inzet behoudt dat is tegenwoordig met beleggen maar afwachten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet gaan beleggen want je bent meer kwijt aan kosten dan dat je het oplevert. Er wordt naar mijn mening in verhouding veel te veel verdient aan kleine beleggers. Dit komt omdat beleggen in het jaar 2000 nog helemaal hip was bij kleine beleggers, maar onderhand is wel gebleken dat kleine beleggers geen baat hebben en overigens veel grote beleggers ook niet. Je moet, tonnen hebben, veel verstand en veel tijd hebben om een mooi rendement te kunnen halen. Deposito is een mooi alternatief, maar de rentes zijn momenteel wel erg laag. De variabele rente is momenteel hoger dan depositorentes. Ik zou een spaarrekening openen met een mooi rente, maar wel bij een bank die onder het Nederlandse garantiestelsel valt. Argenta is een Belgische bank. Niet dat Belgie niet betrouwbaar is, maar als ze failliet moet je je wel verdiepen in Belgische procedures en je claim naar Belgie sturen, wat je bij wijze van meer kost aan postzegels dan de rente die je krijgt. En verder denk ik ook: je bent nu jong, maak je niet te druk om een paar euro's. Als je straks je universiteit hebt afgemaakt zal je maandsalaris starten bij ongeveer 2000 euro netto per maand. Dus hou het variabel, misschien kun je het gebruiken bij een stage in het buitenland. Dan wil je het niet vast hebben staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou een klimrenterekening openen denk ik, óf inderdaad een termijndeposito

Het beste antwoord

Je hebt 2000 euro en je kunt het voor ongeveer 4 jaar missen, en je wilt beleggen met het minste of in ieder geval weinig risico.

Het minste risico loop je met een spaarrekening bij een onder de depositogarantieregeling vallende bank (check de lijst met deelnemende banken op www.dnb.nl). Weinig risico loop je over de termijn die jij het geld kunt missen (zo'n 4 jaar) met, zoals je zelf al aangeeft, deposito's van een onder de depositogarantieregeling vallende bank of met een Nederlandse staatsobligatie met een resterende looptermijn tot 4 jaar. Alle andere vermogenscategoriën brengen waarschijnlijk teveel risico met zich mee gegeven je beleggingswens en beleggingshorizon.

Kortom: je mogelijkheden zijn beperkt tot een spaarrekening, een deposito of een Nederlandse staatsobligatie.

Als je een staatsobligatie met een resterende looptijd van 4 jaar koopt moet je er tevens rekening mee houden dat je commissiekosten moet betalen voor het aankopen ervan en jaarlijkse bewaarkosten voor het aanhouden van de benodigde effectenrekening bij je bank. Dit drukt je netto rendement. Tevens loop je het risico met een staatsobligatie dat áls je tussentijds moet verkopen omdat je het geld nodig hebt voor een onverwachte uitgave, je met koersverlies moet verkopen. Kortom (aangezien je in je vraagstelling zelf al rekening houdt met de kans dat je het geld toch tussentijds wilt uitgeven): eigenlijk is ook een staatsobligatie door het onduidelijke tussentijdse koersrisico dus waarschijnlijk niet de juiste belegging. Maar uiteindelijk hangt dit uiteraard af van je persoonlijke risicotolerantie.

Je beste oplossing, zowel qua het totaal te verwachten netto rendement als qua het behouden van voldoende liquiditeit in je belegging, lijkt dan op basis van je vraagstelling het afsluiten van een deposito te zijn bij een onder de depositogarantieregeling vallende Nederlandse bank.

Ter maximering van je liquiditeit (oftewel: om een zo hoog mogelijk rendement te combineren met een zo ruim mogelijke mogelijkheid tot het desgewenst kunnen uitgeven van je geld) zou je kunnen overwegen om niet één deposito af te sluiten van 2000 euro voor 4 jaar, maar om bijvoorbeeld twee deposito's af te sluiten van ieder 1000 euro, één voor 2 jaar en één voor 4 jaar. Als je dan na twee jaar die eerste 1000 nog niet nodig hebt, kun je die meteen na vrijvallen van je geld voor nog eens 2 jaar op een deposito vastzetten. Je enige risico/kans is daarbij dat de rente in de tussentijd gewijzigd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Allereerst zou ik je afraden te beleggen aangezien je volgend jaar al gaat studeren. Dan is 2000 euro altijd welkom. Maar goed dat was je vraag niet.

Als je dan toch zou willen beleggen, beleg dan bij een duurzame/correcte bank als de Triodos-bank. Je kunt daar bijv. beleggen in "microkredieten" (kleine kredieten voor mensen in de 3e W, bijv een naaimachine, koelkast etc, zodat ze een eigen bedrijfje kunnen beginnen, Maxima weet daar ook iets van af). Het rendement is ook niet slecht en ligt bijna op 7%.

Denk je het geld niet tijdens je studie nodig te hebben, dan kan je intussen i.i.g. heel wat mensen in mindere omstandigheden blij maken!

http://www.triodos.nl/nl/particulieren/beleggen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel of niet beleggen is afhankelijk van het risico wat je wil lopen en de beleggershorizon. Daarmee wordt bedoeld: hoe lang kun je je geld missen? Als ik jouw vraag lees gaat het om 2.000 euro wat je over circa 4 jaar weer nodig hebt. Als je zou beleggen is dit een vrij korte termijn. Beleggen met een beperkt risico zou alleen mogelijk zijn in een tracker gelet op de spreidingsmogelijkheden. Maar de keuze voor een juiste tracker (een fonds wat een bepaalde index volgt) is niet eenvoudig: denk aan bijkomende kosten. In jouw situatie zou ik niet aan beleggen denken en zeker niet als je ook nog over wisselkoersen, d.w.z. beleggen in buitenlandse valuta, denkt. De valutahandel is aan meer schommelingen onderhevig en brengt grotere kosten met zich mee. Niet doen. Sparen bij Argenta: Argenta is een belgische bank waarop het belgische garantiestelsel van toepassing is. Het risico is dus klein. Ik zou kiezen om te gaan sparen. Of je het geld voor langere tijd moet vastzetten is moeilijk te bepalen. Weet je zeker dat je het geld voor langere tijd kunt missen? Weegt het rentevoordeel van 3,25 minus 2,40% op tegen het feit dat je geld dan voor langere tijd vaststaat?
In vier jaar tijd kan veel gebeuren.

Toegevoegd na 4 dagen:
Beleggen in valuta : jaren geleden openden men wel eens een dollarrekening bij de eigen bank om te profiteren van koerswijzigingen. Maar als je dat vandaag de dag zou doen (afgezien van de bijkomende kosten): aankoop van 1 dollar kost 1,43 euro, verkoop van 1 dollar levert 1,21 euro op. Is niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik zat eraan te denken om dan een vreemde valuta op te kopen als de koers van de euro t.o.v. de vreemde valuta relatief hoog is en je naar aanleiding van het nieuws verwacht dat de koers van de vreemde valuta t.o.v. de euro gaat stijgen en de vreemde valuta dan dus weer om te zetten in euro's.
Of als de koers van de vreemde valuta t.o.v. de euro toch niet stijgt, en als de koers van de vreemde valuta in een andere vreemde valuta (ik noem hem even B) wel dusdanig veel stijgt, en je naar aanvang van het nieuws verwacht dat de wisselkoers van valuta B zal stijgen t.o.v. de euro, dat het dan alsnog winst oplevert.
Of als de koers van valuta A of B t.o.v. de euro maar niet stijgt, het geld vastleggen in het land van valuta A of B als je bijv. verwacht dat de economie van land A of B zal verbeteren op lange termijn en het dan dus na een jaar ofzo omzetten in euro's. Of is dit nu een hele rare gedachtegang?? Die 2000 euro kan ik wel missen, anders zou ik dit bericht überhaupt niet hebben geplaatst ;) Als ik dit zou doen, zou ik dan natuurlijk niet al die 2000 euro op één valuta inzetten, dat is nogal een gok..
Dus dan loop ik ook gelijk een kleiner risico qua verlies maken, toch? En als ik dit zou doen, zou ik ook alleen bij echt duidelijk positief (en natuurlijk betrouwbaar) nieuws, mijn geld hierop inzetten. Maar als ik het zo zou doen als ik nu in dit berichtje geschreven heb, is het dan nog steeds onverstandig om het te doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en hoe werkt dat precies met brokers?