Wat is rendement?

Ik heb morgen een economie proefwerk voor 3VWO
maar ik begrijp er niet veel van. Kan iemand mij dit zo simpel mogelijk uitleggen? Ik gebruik het nu i.v.m. beleggingen.

Toegevoegd na 51 seconden:
Als je dit ziet vanaf morgen, toch graag beantwoorden, ga het nodig hebben voor toekomstige toetsen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi! Vaak staan op scholieren.com samenvattingen van hoofdstukken, typ de titel van het hoofdstuk en natuurlijk het vak in op Google en misschien heb je wel geluk! Succes met je toets!

Antwoorden (5)

Rendement is eigenlijk hoeveel je overhoudt van het aantal euro's/stof/etc. NA je proces.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan het zien als de "winst"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In jouw voorbeeld:
Stel je belegt 10.000 euro voor een jaar. Aan het einde van het jaar krijg je 10.500 euro terug. De opbrengst/winst/rendement van deze belegging is dan omzet-kosten=10500-10000=500 euro of (nieuw-oud/oud*100%) 500/10000=5%

Je rendement is de (meestal) toename van een belegging. Op de middelbare is dit hetzelfde als winst
Het verschil tussen punt 1 en punt 2 zeg maar.

Let wel: In dit voorbeeld houd je bijvoorbeeld geen rekening met inflatie en ga je er van uit dat alle geldstromen op 1 tijdstip gebeuren.

Hoop t duidelijk gemaakt te hebben (:

Filo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg bedankt! Dit antwoord heeft me heel erg geholpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, graag gedaan hoor!
Denk bijvoorbeeld aan de radio commercials waarin ze vaak zeggen: Behaalde rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Hiermee bedoelen ze dat de behaalde WINSTEN uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Dus Rendement = Winst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rendement staat voor opbrengst en opbrengst is meestal minder dan wat je erin stopt.

Opbrengsten op bijv. inspanning, kracht maar ook op arbeid, investeringen, landbouw, energie.

Rendement is dus geen winst. De opbrengst van bepaalde activiteiten kan zelfs behoorlijk negatief zijn.

Als een boer bijvoorbeeld 100 Ha land inzaait met mais dan verwacht hij bij gunstige seizoen omstandigheden de hoogst mogelijke opbrengst van zijn inspanningen. Liefst ca. 90%.
Het weer kan echter zwaar tegen zitten waardoor de opbrengst op zijn land slechts 45% of minder verkoopbare mais is geworden. Hij heeft dan een negatief rendement.

Rendement wordt ook in de energie industrie gebruikt als meetfactor, bijvoorbeeld het rendement van aardgas. Deze factor wordt dan bepaald aan de hand van de hoeveelheid aardgas die nodig is om 1 liter water aan de kook te krijgen onder een bepaalde atmosferische druk.
Door veranderingen in de calorische waarden van het gas vermindert of verbetert het rendement van het aardgas.
Er is meer of minder gas nodig om die ene liter water aan de kook te krijgen.
Het liefst maakt de aardgasproducent een mindere gassoort want dan kan hij er meer van verkopen om hetzelfde resultaat bij de consument af te leveren.

In de economie wordt rendement gekoppeld aan winst, maar ook dat kan negatief rendement zijn.

Huiseigenaren hadden tot 2008 een positief rendement op hun bezit omdat de waarde van hun huis ieder jaar meer werd.
Maar sinds 2008 is die trend omgedraaid: hun huis werd ieder jaar minder waard. Per saldo is het huis ten opzichte van de aankoopprijs in het verleden nu nog steeds wel iets meer waard maar veel minder dan waarop gerekend was. Er is dus nog wel een opbrengst bij verkoop maar die kan net zo goed onder de waarde liggen van hun aankoopprijs destijds. Desondanks noemt men dat toch 'rendement. 'n Term om te verbloemen dat het in feite een verlies is.

Hetzelfde zie je op de aandelenbeurzen gebeuren.
Alhoewel de AEX index in 2002 nog op 640 stond met hoge aandeelprijzen, en vandaag nog slechts op ca. 300 met sterk lagere aandeelprijzen, spreekt men nu toch van positieve rendementen op aandelen, als men kleine verkoopwinstjes boekt. Ook hier misbruikt men de term rendement want in feite is er zwaar verlies, nog steeds.