Kan iemand mij in simpele taal uitleggen van een Collateralized debt obligation (CDO) is en wat dit met het ontstaan van de crisis te maken heeft?

Toegevoegd na 43 minuten:
Nee dat is inderdaad niet duidelijk genoeg. Vooral de zin ‘waarbij zekerheid is verschaft door de aanwezigheid van onderpand ("collateral")’ is niet duidelijk.
Dus iemand koopt een CDO en hoopt aan het einde van de looptijd het geleend geld terug te krijgen? En van wie komt de vergoeding als het allemaal bv hypotheken zijn want hier zitten waarschijnlijk dan ook meerdere instellingen achter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
62.8K

Het beste antwoord

Zal het proberen wat simpel te houden. Daardoor niet helemaal volledig, maar het is een uiterst complexe materie.
De bank leent geld uit in de vorm van een hypotheek.
Als jij de bank niet betaalt, hebben ze jouw huis als zekerheid (onderpand). Je huis wordt dan gedwongen verkocht en de bank heeft zijn geld terug. Lijkt erg veilig voor de bank.
Nu heeft een bank ook geld nodig om uit te kunnen lenen.
Ze geven dan een obligatie uit (is dus geld lenen van anderen), met als zekerheid/onderpand de hypotheekovereenkomst die ze met jouw hebben gesloten. Betaalt de bank dus niet de lening terug dan hebben de geldgevers het hypotheekcontract tussen jou en de bank als zekerheid. Jou maandelijkse aflossing gaat dan naar hen. Omdat er een (schijn)zekerheid is van de hypotheekcontracten kan de bank door deze CDO's goedkoop geld lenen van anderen. De bank sluit met jou een hypotheek af tegen 6% en leent daarna zelf bij anderen tegen 3%.
Eigenlijk is een CDO niets anders dan het doorverkopen van een hypotheek.
Het grote gevaar is dat als veel mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen een bank failliet kan gaan.
De investeerder (andere banken, pensioenfondsen) die geld hebben geleend aan deze bank in de vorm van CDO's krijgen dan eigenlijk waardeloze hypotheekcontracten in plaats van hun geld terug.
Jij kon de bank niet betalen, dus je kan deze geldgevers dus ook niet betalen.En je huis is inmiddels minder waard dan de lening.
Nu blijkt dus dat het onderpand, het hypotheekcontract, eigenlijk lucht is. Als de bank haar schuldeisers niet kan betalen door wanbetaling van haar klanten, dan is het onderpand al waardeloos.

Om het nog ingewikkelder te maken, werden er een aantal CDO's ook weer in 1 pakket gestopt en weer doorverkocht. En nog een keer en nog 12 keer.
Een mooie zeepbel, die alleen stand houdt als de huizenprijzen niet dalen en mensen hun hypotheek kunnen blijven betalen. Gaat het mis, dan start de kettingreactie en gaat de hele keten onderuit.
Door het bundelen en doorverkopen en weer doorverkopen is het op een gegeven moment ook niet meer duidelijk wie nu eigenlijk eigenaar van wat is.
De bank gaat failliet, maar aan wie moet je nu eigenlijk de maandelijkse aflossing betalen? De partijen die de CDO's hebben gekocht weten het vaak zelf niet eens.

Financieel dus een tijdbom, en juridisch een nachtmerrie.

Dit filmpje verduidelijkt ook nog e.e.a. (wel in het Engels)
http://zaplog.nl/zaplog/article/hoeveel_keer_kan_je_1_hypotheek_verkopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ga ook gewoon dat puntje pakken:

Collateralized debt obligation (afgekort CDO) is de algemene aanduiding van een type obligatie waarbij zekerheid is verschaft door de aanwezigheid van onderpand ("collateral"), meestal bestaande uit vorderingen zoals een verzameling gebundelde hypotheken. Kenmerk van CDO's is dat ze typisch zijn onderverdeeld in tranches waarbij een rangorde is bepaald voor de terugbetaling van de schuld aan de houders van elke tranche. CDO's zijn te beschouwen als een vorm van covered bonds: bij die laatste term wordt geen uitspraak gedaan omtrent de aanwezigheid van een rangorde van crediteuren, hetgeen bij CDO's juist op de voorgrond staat. (Opgemerkt moet echter worden dat in de financiële wereld definities niet altijd even zuiver zijn.)

Een dergelijke verslechtering van marktomstandigheden deed zich medio 2007 voor in de Verenigde Staten. Een aanmerkelijke verslechtering van de huizenmarkt, gevoegd bij een naar achteraf bleek te soepel hypotheken verstrekkingenbeleid, heeft (in elk geval in een aantal staten, waaronder met name Californië) geleid tot een snel toenemend aantal betalingsachterstanden en gedwongen verkopen. De betrokken hypotheken waren op grote schaal doorverkocht aan SPV's en zijn daarmee als collateral (dekking) voor CDO's gaan fungeren. De waarde van dat collateral is (vermoedelijk aanmerkelijk) gedaald, zodat twijfel ontstond of de laagste tranches van dergelijke CDO's voldaan zouden kunnen worden.

De problemen op de CDO-markt hebben in belangrijke mate bijgedragen aan de crisis die in de zomer van 2007 op de financiële markten is ontstaan.