Wat is het verschil tussen investeren en beleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan de context. In spreektaal is er weinig verschil, bij de belastingdienst zijn er wel fiscale verschillen en een investeerder zal het verschil zien in zijn invloed. bron: https://www.investeerders.nl/beleggen-investeren/

Antwoorden (3)

in·ves·te·ren (ov.ww.)
1 (geld) aanwenden met een productieve bestemming => geld steken in iets

be·leg·gen (ov.ww.)
1 (geld) in waardepapieren omzetten om de waarde te behouden of te vergroten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is in principe geen verschil, en investeren en beleggen worden doorelkaar gebruikt. Soms is het ene woord wat meer gangbaar dan het andere.

Als je een webwinkel hebt, en je schaft een dure computer aan, zodat de zaken efficienter verlopen, en je meer kunt verkopen, dan spreek je van een goede investering. Dat geldt ook, als je in je eigen huis een dakkapel aan laat leggen of een nieuwe keuken. Dat kan ook een goede investering zijn, omdat je huis meer waard wordt.

Het woord beleggen wordt wat vaker gebruikt, als je geld over hebt, en je met dat geld iets wilt doen, en bereid bent ook enig risico te lopen. Dan kun je aandelen kopen, rechtstreeks van bedrijven, of in een beleggingsfonds. Maar je kunt ook goud of kunst kopen. Als het goed gaat, en je verdient eraan, dan spreek je in dit geval ook van een "goede investering".

Je kunt ook investeren in jezelf: b.v. door een goede opleiding te volgen. In dat geval is het woord beleggen minder gebruikelijk.

Hieronder een voorbeeld van een willekeurige investeringsmaatschappij. Daar zie je direct dat investeren en beleggen doorelkaar worden gebruikt, en in betekenis niet veel verschillen.

http://www.investormatch.nl/risicokapitaal-index/investeringsmaatschappij.81673.lynkx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hebben vrij veel met elkaar te maken. Zo is bijvoorbeeld een belegging altijd een investering, maar niet elke investering is een belegging. :-)

Bij een belegging ligt de nadruk op het toekomstige financiele voordeel dat je kunt behalen met een investering. Bijvoorbeeld je koopt een aandeel of een schilderij om deze later voor een hoger bedrag te verkopen.

Een investering heeft tot doel een resultaat te behalen, maar dit hoeft niet perse financieel te zijn. Bijvoorbeeld het volgen van een niet-werk-gerelateerde cursus kan ook gezien worden als een investering. De opbrengst is dan niet meer salaris of geld, maar bijvoorbeeld een beter zelfbeeld of gewoon plezier hebben.

Een bedrijfseconomisch verschil tussen een belegging en investering heeft te maken met eigendom en invloed. Stel ik koop 1% van de aandelen in een onderneming, dan is dit een belegging. Want ik (normaal gesproken) geen invloed op hoe het bedrijf gerund wordt, ik strijk alleen maar voordelen op in de vorm van dividend of verkoop ze later tegen een hogere prijs.
Koop ik een dusdanig percentage aandelen (bv 51%) dat ik wel invloed heb op het bedrijf, dan is het een investering (tenzij je het op korte termijn weer verkoopt).