Wie kan mij (simpel) uitleggen wat beleggen in houd?

Ik hoor wel eens mensen over 'beleggen' praten.. Ik snap er totaal niks van en op internet word ik er ook niet echt veel wijzer van.. Is er iemand die (gek gezegd) in kindertaal mij dit kan uitleggen? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
7.1K

Antwoorden (6)

Beleggen is eigenlijk je geld uitgeven in de hoop/wetenschap dat het meer waard wordt. Je kan beleggen in aandelen, dan koop je een stukje van een bedrijf en wanneer dat bedrijf meer waard wordt, dan gaat het aandeel ook omhoog in waarde.

Je kan beleggen in obligaties, dat zijn eigenlijk leningen. Jij leent geld voor een bepaalde tijd aan iemand anders en daar betaalt diegene rente over. Meestal verdien je daar net iets meer mee dan bij een bank sparen.

Je kan ook beleggen in vastgoed. Bijvoorbeeld door een huis te kopen waarvan je denkt dat het meer waard gaat worden in de loop van de jaren. Je kan ook een huis kopen en verhuren.

Dat zijn een beetje de hoofdvormen van beleggen. Er zijn nog héél veel verschillende soorten van beleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan aandelen kopen in een bedrijf via een bank of beleggingsfonds. Als de zaken in een bedrijf goed gaan krijg je elk jaar dividend uitbetaald een winst uitkering. Als alles goed gaat worden de aandelen meer waard waardoor als je ze verkoopt je meer geld hebt dan toen je ze zelf kocht. Maar het kan ook anders om het gaat slecht en je aandelen worden steeds minder waard dan verlies je dus geld als je ze wilt verkopen.
11 jaar geleden
om het nog kinderlijker te maken:
Je koopt een huis van 200.000 in de hoop dat deze meer waard wordt. Na 5 jaar is ie 250.000 waard en verkoop je m. 50.000 verdient.
De genoemde cijfers zijn slechts voorbeelden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit kan je met meerdere dingen doen, niet per se huizen. Zoals eerder genoemd kan je het ook met een "deel" van een bedrijf doen. Dan gok je er op dat het bedrijf groeit en winst maakt. Jij krijgt dan een deel van deze winst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beurs is de plek waar waardepapieren verhandeld worden. Aandelen en obligaties zijn de voornaamste producten op deze markt. Iedereen kan waardepapieren aanbieden en kopen. Voordat je hiermee gaat beginnen is het verstandig om goed te weten wat het precies inhoud.

Met een aandeel koop je een eigendomsbewijs van een bedrijf. Je bezit dus feitelijk een klein percentage van het bedrijf. Deze bedrijven krijgen door de aandelen meer kapitaal waarmee ze kunnen investeren. De aandeelhouders krijgen een dividend uitgekeerd. De waarde van de aandelen op de beurs stijgen en zakken continue. Door nieuws in de media over het bedrijf kunnen de koersen flink stijgen/zakken.

Stel dat je een aandeel Apple hebt en het bedrijf kondigt een nieuw product aan waar een complete gekte over ontstaat en iedereen het product wilt hebben dan zal de koers stijgen. Maar als in het nieuws komt dat het slecht gaat met de gezondheid van de CEO (Steve Jobs) dan zal in dit geval twijfels gaan ontstaan over of er wel een goede opvolger is aangezien Steve Jobs nogal een bijzondere manier van leidinggeven heeft. Hierdoor zal de koers gaan zakken. Als je gaat handelen in aandelen is het dus verstandig om kennis te hebben van het bedrijf en wat het doet. Zo kan je zelf een inschatting maken welk bedrijf zal gaan stijgen en hier dan op handelen. Het is natuurlijk nooit mogelijk om met zekerheid te zeggen welk bedrijf goed zal scoren. Als je een grote hoeveelheid aandelen hebt van een bedrijf dan heb je ook inspraak op de bedrijfsvoering. Je bent ten slotte deels eigenaar.

Bij een obligatie leen je het bedrijf geld. Je bied het geld aan met een rentestand. De rentestand fluctueert. Dit gaat minder snel dan bij aandelen waardoor het veiliger is om in obligaties te handelen dan in aandelen. De verdiensten op obligaties zijn daarmee ook lager dan bij aandelen.

Conclusie
Door op de beurs te handelen is het mogelijk om meer geld te verdienen dan het geld op te bank te zetten maar je draagt ook een risico. Het is namelijk ook mogelijk om geld te verliezen. Het is dan ook belangrijk om je goed in te lezen en onderzoek te doen naar het bedrijf waarin je gaat handelen. Als je aandelen koopt van een bedrijf dat bijvoorbeeld een dag eerder een winstwaarschuwing gemeld is dan is de kans groot dat je op de korte termijn geld gaat verliezen.

Toegevoegd na 45 seconden:
http://www.leerwiki.nl/De_beurs_-_uitleg_en_tips_over_beleggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpel gezegd is beleggen een (aan)deel van een bedrijf kopen.
Door de diverse kosten die samenhangen met aandelen (bankhandelingen en jaarlijkse (bewaar)kosten) is het niet echt aantrekkelijk om met een laag bedraq te gaan beleggen
(de kosten zitten op zo'n 2-5% per jaar, dus de opbrengst moet hoger zijn)

er zijn genoeg voorbeelden van complete miskleunen op beleginggingsgebied (van wordonline tot facebook) waardoor je binnen een half jaar de helft van je geld kwijt bent,
tot betrouwbare stabiele fondsen (met geen of weinig winst)
en hoog stijgende fondsen (Apple etc) die binnen een jaar 30-40% winst opleveren.

Uiteindelijk is het gokken met verwachtingen, je moet je zeker
eerst verdiepen in de materie.

Mijn ouwe pa heeft er een hobby van gemaakt,
en met zijn 10.000 euro aandelen maakt hij verlies op verlies.
(ik had hem een jaar geleden Apple aangeraden, waarna hij ruim 100% winst had gemaakt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig was ik ook opzoek naar een goed antwoord op deze vraag. De antwoorden die ik hier zag staan zijn eigenlijk allemaal voorbeelden van beleggen. En dus geen goede definitie.

Na wat research vond ik deze definitie: beleggen is het vastleggen (of investeren) van geld, om daar - op lange of korte termijn - financieel voordeel uit te halen.

Dat kúnnen dus aandelen zijn, maar dat hoeft niet. Ik zag ook iemand hier over het kopen van een huis praten. Als je een huis koopt om erin te wonen, is er dus geen sprake van beleggen. Maar koop je dat huis in de hoop dat het meer waard wordt (financieel voordeel), dan spreek je van beleggen.