Wat is het verschil tussen aandelen, obligaties en effecten?

Deze term hoor je vaak in het bankwezen, maar wat is het nu precies? En wat zijn de voor en nadelen van deze drie om in te beleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
15.2K

Het beste antwoord

Effecten is de verzamelnaam voor aandelen, obligaties, optie en termijncontracten. Een aandeel is een eigendomsbewijs van een klein stukje van een bedrijf. Het gaat hier dan om grote bedrijven. Aandelen worden verhandeld op de beurs. Obligaties zijn leningen meestal aan overheden met een langere loop tijd. Optie hebben te maken met aandelen je kunt namelijk opties kopen met het recht om bepaalde aandelen te kopen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier bij de link heb ik over obligaties en aandelen, en hier:

Effecten (het woord wordt praktisch altijd in het meervoud gebruikt) is een collectivum (verzamelnaam) voor verhandelbare rechten die een financiële waarde vertegenwoordigen, zoals aandelen, obligaties, opties en termijncontracten.
Een typisch kenmerk van effecten is dat ze gewoonlijk op een beurs verhandeld worden, en dat de prijs daar wordt bepaald door vraag en aanbod. De actuele prijs van effecten noemt men de koers. Bankbiljetten en cheques worden daarom niet tot de effecten gerekend.
Er bestaat veel wetgeving omtrent het gebruik van effecten. Dit wordt wel het effectenrecht genoemd. De belangrijkste wet die gaat over effecten is de Wet op het financieel toezicht. Artikel 1 van deze wet geeft overigens een definitie van het begrip effecten. Dit zijn:
aandeelbewijzen, schuldbrieven, winst- en oprichtersbewijzen, optiebewijzen, warrants en soortgelijke waardepapieren
rechten van deelgenootschap, opties, termijncontracten, inschrijvingen in aandelen- en schuldregisters en soortgelijke
certificaten van bovenstaande waarden
recepissen van bovenstaande waarden