Wat betekenen de termen bij aandelen? (zie toelichting)

Op de beurs zie je altijd de volgende termen staan: koers, +/- %, +/-, hoog, laag, slotkoers en omzet. Maar wat betekenen die termen nou eigenlijk en hoe kan je zien hoeveel een aandeel waard is en wat het kost?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Beleggen
9.5K

Het beste antwoord

De koers is hoeveel het aandeel op dit moment kost. Bijvoorbeeld € 33,00 (per aandeel).

+/- % is hoeveel het aandeel in prijs is gestegen of gedaald. Meestal ten opzichte van de laatste koers (de slotkoers) van de vorige dag. Als een aandeel gisteren aan het einde van de dag € 30,00 kostte, en op dit moment € 33,00 kost, dan is de prijs van dat aandeel 10% gestegen: +10% dus.

+/- is hetzelfde, maar dan in euro's in plaats van in procenten. In mijn voorbeeld hierboven zou het dus +€3 zijn.

Hoog is de hoogste prijs van de dag, of van de maand, of van de afgelopen 52 weken; als er niets bijstaat wordt meestal de hoogste prijs van de dag bedoeld. Dus als dat aandeel nu € 33,00 kost, maar een uurtje geleden nog € 33,50 kostte, dan is de hoogste prijs € 33,50.

Laag is hetzelfde, maar dan met de laagste prijs die het aandeel gedurende die tijd heeft gehad.

Slotkoers heb ik in feite hierboven al uitgelegd. Dat is de prijs van het aandeel aan het einde van de vorige handelsdag.

Omzet is hoeveel aandelen er in een bepaalde periode (dag, week, maand, jaar) zijn verhandeld. De omzet kan zowel in aantal aandelen als in euro's worden uitgedrukt. Als een aandeel de hele tijd € 33,00 kost, en er worden door alle handelaren bij elkaar duizend van die aandelen gekocht (en dus ook duizend aandelen verkocht), dan is de omzet ofwel 1000 aandelen, ofwel € 33.000,00.

Toegevoegd na 6 minuten:

Wat een aandeel kost, kun je zien bij de koers. Op dit moment zie ik bijvoorbeeld dat het aandeel KPN wordt verhandeld voor € 7,556 per aandeel (jawel, soms worden aandelen in tienden van centen geprijsd). Een aandeel KPN kost dus € 7,556. Of, beter gezegd: honderd aandelen KPN kosten € 755,60; want aandelen worden vrijwel nooit per stuk verhandeld.

(Ik ga nog maar even niet in op bied- en laatkoersen, dat is voor gevorderden.)

Goed, dat is wat het kost. De volgende vraag is: wat is het aandeel waard?

Dat zul je zelf moeten bepalen. Als jij vindt dat een aandeel KPN € 10,00 waard is, maar dat de rest van de wereld dat nog niet heeft ontdekt, dan moet je nu als de wiedeweerga aandelen KPN kopen. Je koopt dan iets voor slechts € 7,556 terwijl de werkelijke waarde naar jouw mening € 10,00 is.

Als jij denkt dat het binnenkort heel slecht zal gaan met KPN, dan kom je wellicht tot de conclusie dat de werkelijke waarde van een aandeel KPN slechts € 3,00 is. Als je nu aandelen KPN bezit, moet je die dus direct verkopen: nu krijg je er immers nog € 7,556 voor, volgende week misschien nog maar € 3,00.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!