Heel simpel een aandeel kopen kan via je bank. Maar een aandeel is niet echt waar ze op zitten te wachten.
12 jaar geleden
Bel je bank waar je een betaalrekening hebt, en ze kopen één aandeel voor je. Zolang je maar betaalt, doen ze alles voor je.

Maar de kans is wel groot, dat de bank je adviseert om dat niet te doen. Je betaalt transactiekosten van ongeveer 0,1% en die kosten zijn nog wel te overzien. Maar die transactiekosten hebben een bepaald minimum, en dat is al snel zo'n 6 Euro.

Koop je een aandeel Randstad voor 30 Euro, dan ben je dus al snel zo'n 36 Euro kwijt, en je belegging zit direct op zwaar verlies. En het kan nog erger: als je besluit om een aandeel Aegon te kopen van pakweg 5 Euro, dan kost je dat meer dan het dubbele. Daar komt nog bij, dat je beter een aandeel niet thuis kunt bewaren; de bank wil dat voor je doen, maar dat kost ook weer geld. (bewaarloon)

Wil je per se één aandeel kopen, koop dan een aandeel van een van de huisfondsen van je bank. Je betaalt dan in de meeste gevallen niets, of 0.1% aankoopkosten. Je hebt dan een aandeel, en daar krijg je keurig een afschrift van. Voor ieder gewenst bedrag, met een minimum van ongeveer 25 Euro, kun je die aandelen kopen. En de keuze is enorm groot.

Overigens wordt dat laatste nog een heel gepuzzel als je ècht precies 1 aandeel wilt hebben. Want door dagelijkse koersschommelingen, is de kans groot, dat je straks opgescheept zit met 1.0005 aandeel, of 0,9982 aandeel. Maar dat mag de pret niet drukken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als je opdracht geeft 1 aandeel te kopen, moet de broker een aandeel leveren, als ie de opdracht aanneemt. Huisfondsen zijn geen aandelen, daar gaat het weer wel op dat je niet precies 1 participatie hoeft te krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beweer ik ergens dat de broker of bank het aandeel niet moet leveren? Huisfondsen zijn gewoon dagelijks verhandelbare aandelen. Daar heb je het dus echt mis. ING Europe, ASN Aandelen Fonds, Robeco of Rolinco zijn dus gewone aandelen.
Als je zegt één aandeel, weet ik natuurlijk niet welk aandeel je in gedachten hebt. Een aandeel Google is 646 dollar en een aandeel Aegon is bijvoorbeeld 4,24 euro.

Als je aandelen koopt moet je rekening houden met transactiekosten bij de aankoop en provisiekosten bij de verkoop van je aandelen.

Zelf zit ik bij Alex, de transactiekosten zijn daar ongeveer 7,50 euro + 0,15% van de totale kosten met een minimum van tien euro. De provisiekosten zijn ongeveer hetzelfde.

Als je aandelen koopt raad ik je aan of niet te kopen of minimaal voor bijvoorbeeld vijfhonderd euro te kopen. Je moet dan berekenen wat de transactie- en provisiekosten zijn t.o.v. de totale kosten, bijvoorbeeld: tien aandelen akzo nobel = 440 euro. Transactiekosten ongeveer tien euro en provisiekosten ook. De koers moet dan met 20/440*100= 4,55% stijgen om alleen al quitte te spelen.

Conclusie: hou rekening met transactie/provisiekosten.