Wat betaalt beter: Vermogensbeheerder of beleggingsadviseur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beiden zijn zelfstandige beroepen en dus bepaal je zelf je beloning. Als je heel goed bent, is de sky de limit :)

Antwoorden (2)

Het gemiddeld netto maandloon voor een beleggingsadviseur is € 2211

Voor de vermogensbeheerder cijfers kun je bron 2 bekijken en zelf zien.

Cijfers hangen af van scholing en ervaring.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemiddeld genomen zal een vermogensbeheerder véél meer verdienen dan een beleggingsadviseur. Dat komt voornamelijk, omdat een vermogensbeheerder verantwoordelijk is voor heel veel geld.

Het zijn ook totaal verschillende beroepen. Een beleggingsadviseur kan ook een callcentre-medewerker zijn, die klanten van een bank de meest elementaire zaken bijbrengt, over wat je wel en niet moet doen als je wilt gaan beleggen. En ook zal hij proberen beleggingsproducten van die bank te verkopen.

Veel beleggingsadviseurs zijn in feite medewerkers van een administratiekantoor of een financieel adviesbureau. Ze geven dus algemene financiele adviezen, maar doen ook belastingzaken, hypotheken en verzekeringen.

Als vermogensbeheerder adviseer je niet, maar je beheert geld. Dat gaat meestal om miljoenen, omdat anders zo'n beheerder niet rendabel is. Ze werken vaak bij grote banken, pensioenfondsen, en beleggingsmaatschappijen zoals Robeco.

Iedereen voor wie een vermogensbeheerder werkt, zal winst willen zien, en daarom zul je flink wat in je mars moeten hebben om dat te kunnen. Een vermogensbeheerder kan, vooral bij particuliere beleggingsinstellingen, zijn salaris ook nog flink opschroeven, omdat het daar gebruikelijk is, dat de beheerder 10 of 20% van de gemaakte winst zelf opstrijkt. In een goed beursklimaat wordt de vermogensbeheerder dus superrijk, en voor de beleggingsadviseur maakt dat eigenlijk niet zoveel uit.