Is de emissieprijs per aandeel hetzelfde als de nominale waarde van 1 aandeel?

Zo nee wat is het verschil tussen deze twee begrippen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
8.8K

Het beste antwoord

Neen, het is in de praktijk niet hetzelfde behalve bij de oprichting en start van een vennootschap. Dan is er nog geen meerwaarde (winst) in de vennootschap en is de emissieprijs gelijk aan de nominale waarde, dus 100 %.

Als er na enige tijd meerwaarde (ingehouden winsten) in de vennootschap aanwezig zijn dan zijn de aandelen meer waard dan 100 %. Dan wordt de emissieprijs hoger omdat de zittende aandeelhouders anders een cadeautje zouden geven aan de nieuwe aandeelhouders.
Als de emissieprijs dan even hoog zou zijn als de nominale waarde dan zouden de oude aandeelhouders armer worden en de nieuw aandeelhouders daardoor juist rijker.

Er zijn nog andere aspecten als de invloed van de emissie op de te verwachten winst en dividendopbrengst (rendement) op de koerswaarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De emissieprijs is de uitgifteprijs. Die kan hoger zijn (en is dat meestal ook) dan de nominale waarde (maar mag niet lager zijn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nominale waarde is de waarde van je aandeel, maar de waarde waarvoor hij word verkocht op de aandelenbeurs (voor de emissieprijs) kan afwijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet toegestaan aandelen uit te geven ( te emitteren) beneden de nominale waarde. Emitteren boven de nominale waarde kan en mag wel. Het verschil tussen de nominale waarde en de emissieprijs ( x het aantal aandelen) levert de Agioreserve op die op de balans weer te vinden is.