Hoe komt het dat de spaarrente ondanks de economische crisis zo laag blijft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (4)

De rente is juist aan het stijgen. Banken proberen vermogen aan te trekken. Bij alle banken is de rente omhoog gegaan, met name bij de kleinere banken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vorige crisis is nog niet voorbij of we zitten alweer in de volgende. De rente gaat nu pas stijgen. Waarom dan nu pas?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beleggen is nu veel risicovoller, aangezien de crisis dichterbij is gekomen (eurozone). Om eventuele verliezen op te vangen en om te voldoen aan strengere regelgeving bouwen de banken aanceen groterecbuffer. Daarnaast kiezen de mensen gezien het risico van beleggen voor het veilige banksparen. Investeren in goud is trouwens een andere aantrekkelijke optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet wie dat vertelt maar we waren nog niet uit de vorige crisis, de omstandigheden in Spanje, Ierland, België, Italië, USA en Griekenland zijn een nasleep door de enorme bedragen die banken overal in de wereld hebben uitstaan. Volgens ingewijde is het niet onmogelijk dat China binnenkort volgt. Met dit vooruitzicht willen de banken zich beter wapenen en gaan nu pas geld aantrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, klopt. Ik bedoelde ook letterlijk: de vorige crisis is nog niet voorbij.
Hoewel de rente nu, omdat de banken hun positie willen versterken, stijgt, mag je normaal een lage rente verwachten ten tijde van een economische crisis.

Banken betalen immers meer rente naarmate ze met het geld dat ze 'van jou lenen' meer kunnen verdienen. In tijden van economische crisis valt er minder te verdienen, vandaar minder rente op spaargeld.

Als de economie aantrekt kunnen de banken weer veel geld uitlenen, iedereen wil geld lenen. Geld wordt dus weer meer waard en de spaarrente stijgt.
12 jaar geleden
1. Omdat er veel aanbod is van euro's en weinig vraag
2. Omdat de ECB en de banken de rente t.b.v. het investeringsklimaat en ter bestrijding van inflatie laag houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rente is juist laag door de economische crisis. De hoogte van de rente wordt vooral bepaald door het spel van vraag en aanbod en aan die vraag schort het op dit moment. Dat de rente die je ontvangt over je spaargeld nog veel en veel lager is dan de rente die je betaalt als je wat leent komt doordat de banken eigenlijk een veel te dikke opslag over de rente rekenen. De banken verdienen dan ook goed, ondanks de crisis. De marge die de banken mogen rekenen zou ook eens onderzocht en aan banden gelegd moeten worden.