Hoe kan Griekenland zijn schulden ooit afbetalen?

Even een fictief voorbeeld:

Stel ik leen Griekenland 100 euro, hoe kan Griekenland deze ooit terugbetalen? Het land zou namelijk winst moeten maken om mij terug te kunnen betalen, en aangezien er momenteel geen 1 land is dat winst maakt is dit niet aannemelijk. En wanneer ze een andere lening nemen om mijn lening af te betalen is dit met een interrest-rate van 8% extra nadelig voor Griekenland, dit is het dichter van het 1e gat met een ander.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zullen hun schulden nooit kunnen terugbetalen en het wordt alleen maar erger. Er is ook helemaal geen motivatie in het land om er voor te knokken, dus het zal iedereen worst wezen.

Antwoorden (4)

Nee dat zit er niet in, vandaar dat andere overheden eigenlijk niet meer willen helpen (lenen), dat ze dit toch doen is om tijd te winnen om de eigen economie te beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, stel dat ik 100 euro aan Nederland leen. Met welk geld betaald nederland mij terug? (Nederland heeft ook een begrotings tekort, dus in principe ook geen geld over om mijn lening terug te betalen.)
Een land maakt geen winst of verlies! Een overheid heeft een budgetoverschot of een tekort. Als het een tekort heeft kan het de belastingen verhogen, de uitgaven verlagen, of hopen op een economische groei waarbij automatisch de belastinginkomsten hoger worden.

De eurolanden oefenen grote druk uit op Griekenland om hun budget op orde te krijgen: Griekenland voert hogere belastingen in, ze doen meer moeite om ze te innen en ze verlagen de uitgaven. Maar omdat Griekenland een economische krimp heeft, worden de belastinginkomsten steeds minder waardoor ze steeds met een tekort blijven zitten. Ook versterken de bezuinigingen door de overheid de economische krimp: een overheid kan dus ook niet eindeloos bezuinigen.

In jouw fictieve voorbeeld zou Griekenland jou het geld met rente alleen terug kunnen betalen als zij weer een budgetoverschot krijgt. Als dat niet lukt dan zijn er twee opties. Of zij kiezen ervoor om jou helemaal niet meer terug te betalen, of ze onderhandelen met je om een deel te betalen, om je zo te vriend te houden.

Dat is op zich niet vreemd. Bij het principe van geld uitlenen hoort altijd het risico dat de lening niet terugbetaald wordt. Daarom krijg je ook rente: dat is niet alleen een vergoeding voor dat jij het geld uitleent, het is ook een compensatie voor het risico dat jij loopt. Als banken geld uitlenen aan bedrijven, dan houden ze er altijd rekening mee dat een deel van die leningen nooit terugbetaald zal worden. Dat gebeurt als die bedrijven failliet gaan. Dat wordt gecompenseerd door de rente op de leningen die wel weer terug komen.

Landen kunnen niet failliet gaan: bij een faillissement van een bedrijf komt er een curator die alles van waarde verkoopt en onder de schuldeisers verdeeld, een land is soeverein en daar kan dus niemand langs om de boel in de uitverkoop te doen. Daarbij houdt een bedrijf op met bestaan: een land blijft bestaan.

Maar een land kan wel zelf de keuze maken om niet meer terug te betalen. Als Griekenland een deel van de leningen niet af zou betalen, dan zouden de rentelasten dalen: op een gegeven moment is het budget dan wel weer in evenwicht. Het probleem is natuurlijk wel dat Griekenland heel erg van de eurolanden afhankelijk is: dat betekent dus dat ze goed moeten onderhandelen met de andere landen om te voorkomen dat Griekenland geboycot wordt, want dan blijft het in de problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zullen ze nooit kunnen en daarom staat de financiële wereld op zijn achterste benen. Veel landen hebben Griekenland grote sommen gelds geleend en daar kunnen ze naar alle waarschijnlijkheid nu naar fluiten. Dat geeft dan hun eigen economie, die er toch al niet zo florissant voor stond, een grote knauw extra. Andere landen kunnen financieel meegesleurd worden in de val van Griekenland.
12 jaar geleden
Als een land produceert en het de productie verkoopt aan andere landen voor meer dan het heeft gekoste dan wordt het land rijker.
Daarvan kan een land de lening en rente aflossen.