hoe oud moet je zijn voor aandelen?

hallo, ik zou graag willen vragen hoe oud je moet zijn om aandelen te kunnen kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
9.7K

Het beste antwoord

Vanaf 18 jaar ben je handelingsbekwaam en kun je in effecten gaan handelen zoals dat heet. De meeste banken en beleggingsinstellingen zullen je de nodige contracten laten tekenen en zijn ze verplicht je te laten beleggen wat het beste bij je past. Het maakt nogal verschil of je gaat beleggen uit weelde, dat je een vermogen hebt waarmee je wat risico kunt nemen of dat je gaat beleggen maar dat je van je inkomen afhankelijk bent. In het eerste geval kun je heel offensief gaan beleggen met meer kans op grote winsten, maar natuurlijk ook meer risico, andersom kun je zeer defensief gaan beleggen, dan sluit je het risico bijna uit (kan nooit helemaal) maar zijn je winstkansen ook veel kleiner. Gezien je leeftijd lijkt het mij niet dat je al veel vermogen hebt opgebouwd dus wees zeker in deze tijd heel voorzichtig ermee. Bovendien heb je nog geen enkele ervaring met beleggen. Laat iemand die verstand heeft van beleggen jou adviseren wat te doen.
Ben je minderjarig, dan kun je inderdaad via je ouders eventueel gaan beleggen. Alleen zullen de meeste banken afwijzend staan tegenover beleggingsadvies aan minderjarigen. Het lijkt allemaal heel aanlokkelijk maar het is een heel complex gebeuren hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik wou zeggen de minimum volwassenen leeftijd in jouw land maar dat is niet waar. Het is eigenlijk de leeftijd in het land van de beurs, en dat is meestal 18.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18 jaar, maar via je ouders is dit wel te regelen. Verder worden er geen eisen gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het bezit zijn van een aandeel zit geen leeftijdsgrens aan gebonden. Een aandeel is niks anders dan een vermogen. Alleen bij het verhandelen van een aandeel moet je handelingsbekwaam zijn. (Burgelijk wetboek 3)