Is geld mijn eigendom?

Als ik een briefje van 50 euro heb is het dan mijn eigendom? of is het van de staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
4.1K

Het beste antwoord

"Een bankbiljet (dat wil zeggen, het papier en de drukinkt) is en blijft (meestal) eigendom van de uitgevende bank. De nominale waarde is eigendom van de houder. Het biljet is aan de houder in bruikleen verstrekt om als drager van de nominale waarde te dienen."

Toegevoegd na 28 seconden:
Ditzelfde zal ook gelden voor munten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor wat het waard is (jouw geld, of mijn antwoord): http://goo.gl/KFXAv (youtube video)
ronron1212
12 jaar geleden
Geld is niet van een uitgevende bank maar van de staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitgevende bank is toch ook van de staat..?
ronron1212
12 jaar geleden
De bank die biljetten in omloop brengen kan elke bank zijn. Die het uitgeeft aan die banken is de nederlandse bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de uitgevende bank wordt DNB bedoeld, en die is van de staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is de uitgevende bank de DNB en die is staatseigendom.

Andere antwoorden (1)

Als ik me goed herinner stond het vroeger op de nederlandse biljetten: eigendom van de nederlandse bank. Het geld is sowieso van de bank :)