koers aandelen s avonds kopen

Tegen welke koers koop je een aandeel na het sluiten van de beurs? Stel dat de waarde van een aandeel 23 euro is, kan ik het aandeel dan tot de volgende opening van de beurs daar voor kopen? Of is er een mogelijkheid dat de koers dan heel erg is versprongen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
10K

Het beste antwoord

Mogelijk zit er verschil in.
Dit heeft te maken met de "Pre-opening phase", deze duurt van 7:15uur tot 9:00uur.
Banken en bepaalde beleggers kunnen dan orders ingeven, zonder dat deze meteen uitgevoerd zullen worden.
De computer kijkt vervolgens bij welke koers er de meeste orders voldaan kunnen worden en bepaalt aan de hand hiervan de openingskoers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je koopt niet in de nacht, maar je geeft een koopopdracht. Die wordt dan uitgevoerd direct in de ochtend bij opening van de beurs tegen de openingskoers van die ochtend.
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
Stel je voor dat er heel veel koopopdrachten zijn gegeven gedurende de nacht, en geen verkoopopdrachten, dan zal de openingskoers opeens hoger zijn.
Nee, als het aandeel na sluitingstijd op 23 euro staat en je zou besluiten om een 'bestens' order in te voeren, dan koop je het aandeel de volgende beursdag, 9 uur, tegen de openingskoers. Deze kan dan meer of minder dan 23 euro bedragen. Je kunt ook een 'limiet' order invoeren tegen 23 euro en zodra de koers de 23 euro (of minder, bij opening) aantikt, is het aandeel van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als toevoeging op bovenstaande antwoorden, een paar voorbeelden van grote koers sprongen.

extreme daling:
Als er voor het openen van de beurs iets gebeurt, zoals een tsunami.
Als er nieuwe negatieve informatie vrij komt, zoals een winstwaarschuwing.

extreme stijging:
door overname berichten en/of geruchten.