Klopt het dat elke bankmedewerker de transacties kan zien van hun klanten? A.d.h.v naam / adres/ rekeningnummer etc.

Wij vroegen ons af of het klopt dat elke (geautoriseerde) medewerker van een bank inzicht kan hebben in transacties van klanten? Dus dat mijn buurvrouw / schoonzus / etc kan bekijken hoevaak en waar ik uit eten ga, van welke abonnementen ik lid ben / hoe hoog mijn loon is etc.

En als dit klopt omdat zij hiervoor geautoriseerd zijn op welke manier vindt hier dan toezicht op plaats?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
13.2K

Antwoorden (3)

Je bank heeft hiervoor het computersysteem zo ingericht dat iedereen die bij de bank werkt niet meer kan zien dan waar hij of zij recht op heeft om zijn of haar werk te verrichten. Niets bijzonders wat dat gebeurd bij elk bedrijf. Daarnaast is een medewerker die dat kan zien wat jij allemaal opnoemd daar echt niet in geïnteresseerd er zijn honderden andere zo niet duizende rekening houders enaarom zouden ze jou in de gaten willen houden ze hebben wel wat anders te doen.
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
omdat ze jouw schoonzus is en niet de schoonzus van duizend andere rekeninghouders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies!
Ik werk zelf ook bij een bank, alleen ben ik hiervoor niet geautoriseerd. Wat ik weet zijn alleen medewerkers van afdeling betalen en sparen geautoriseerd om de transacties in te kunnen zien van klanten. In principe mogen zij dit niet zonder toestemming van de klant, maar het is wel mogelijk wanneer zij je bankrekeningnummer weten.

Mocht je buurvrouw/schoonzus bij de bank werken waar jij lid van bent, dus waar jij een pasje van hebt en zij zijn geautoriseerd om transacties in te zien en zij hebben je bankrekeningnummer, dan is het inderdaad mogelijk dat zij jouw transacties kunnen inzien. Dit mag alleen niet zonder toestemming maar zoals ik eerder aangaf is het wel mogelijk.

Voor zover ik weet wordt bij alleen het inzien van transacties van klanten geen toezicht plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ; goed antwoord op de vraag.
Een vriend van mij analyseert het risico per filiaal (riskmanagement) op het hoofdkantoor van een bekende bank. Hij kan alles zien van iedereen die bij die betreffende bank zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het letterlijk alles kunnen zien is onmogelijk. Er zijn application controls in de systemen aangebracht, wat betekent dat alleen de gegevens opgeroepen kunnen worden die 'mogelijk' nodig kunnen zijn voor hun werkzaamheden. Het is voor de meeste medewerkers daarom alleen mogelijk om te zien HOEVEEL geld er op een rekening staat en welk REKENINGNUMMER deze rekening betreft. Uit ervaring weet ik dat de specificaties niet opgevraagd kunnen worden, behalve door de afdelingen die deze gegevens nodig hebben.