Ik heb 800 euro per maand aan overwerk over. Wat is de beste manier om dat weg te zetten om over 5 jaar een aanbetaling te doen op een huis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Het beste antwoord

Voor verzekeren of beleggen is de termijn van 5 jaar veel te kort. Om voldoende rendement te maken moet je beleggingshorizon minimaal 15 tot 20 jaar zijn. Wel bestaat de mogelijkheid, mits dit in je profiel past een deel van je geld alvast in een levensverzekering te steken welke straks te koppelen is aan je hypotheek. Als je nu een verzekering afsluit met een duur van 30 jaar en na 5 jaar een huis koopt van bv €200.000,- dan krijg je een 25 jarige hypotheek ipv een 30 jarige. Dat bespaart dus 5 jaar rente betalen. Bij een rente van 5% is dit bruto €50.000,-. Als je op het moment van aankoop ook nog een extra bedrag vanaf je spaarrekening als eerste storting in je aflossingspolis stopt kan je een grote besparing op de maandlasten realiseren. Het advies is laat een goede berekening maken en pas dat aan op je denkwijze en financieelplan. Dat kan door een onafhankelijk adviseur en doe dat dan op uurtarief dan krijg je de beste deal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De Consumentenbond heeft daar deze week een test over gepubliceerd. Zij raden aan een Argenta Deposito over vijf jaar met een rente van 3.50%.
De NIBC Direct Termijndeposito betaalt meer rente, 4.00%, maar die scoort op andere punten lager. (oa bij boete bij vervroegde opname en minimuminleg)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Argenta zit in Belgie en valt niet onder het depositogarantiestelsel van de Nederlandsche Bank. (door Bos verhoogd tot max. € 100.000)). Gezien de politieke problematiek in Belgie zou ik heeeel voorzichtig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het belgischegarantiestelsel dan niet hetrzelfde beide landen zitten in de EU. wellicht een wat omslachtiger procedure maar het geld krijg je terug.
trouwens in België gaat het economisch een stuk beter dan in Nederland economisch gezien,ook zonder regering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Neen, niet dezelfde garantieregeling
2. het gaat in Belgie niet beter dan in Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 Er is sowieso een garantie tot € 100.000. Dit is namelijk Europees geregeld.
2 Economiische groei is in België 2% in Nederland 1,5%
ik had het over economisch beter, niet over de rest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vertrouwen in de Belgische economie is stukken minder dan in de Nederlandse. Daarom moet Belgie een aanzienlijk hogere rente betalen over zijn nieuwe leningen dan Nederland.
het is mij niet duidelijk of je iedere maand €800 overwerk krijgt of dat het eenmalig was.
Als het elke maand is zou ik kijken naar een klimsparrekening
enmalig is een deposito het handigst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel. Je moet gaan sparen en niet gaan beleggen. Volgens mij wil jij juist zekerheid. Met beleggen heb je in ieder geval geen zekerheid. Je moet voor jezelf beslissen of je zekerheid wilt of dat je graag risico wilt nemen met kans op een hoger rendement.

Je moet in ieder geval niet vergeten dat je vermogen met sparen niet veel meer wordt. Immers, je hebt te maken met inflatie en eventueel vermogensbelasting. (pas vanaf ruim €20.000). Dit betekent dat je geld niet meer wordt, maar dat je wel een gegarandeerd bedrag aan het eind hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou bij voorbeeld naar de Friesland bank gaan. Die geeft hoe langer je het geld daar laat staan een steeds hogere rente.
Als je het geld eerder wilt hebben kun je het zonder problemen loskrijgen. Bij een deposito lukt dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
€800 p/m over 5 jr tegen 3% geeft €51.732,22 als opbrengst.
Een klimrekening is wel een goede keus denk ik.
Blijf weg van beleggen, de winstprognoses lijken leuk maar zijn veelal lucht, waar rente op rente zekerheid biedt.