Waarom gaat een bedrijf naar de beurs?

Facebook heeft een winst van Eur 350 miljoen (dacht ik) gemaakt, en denkt erover om in 2012 naar de beurs te gaan. Waarom doet een bedrijf dit? Je geeft een deel van je zeggenschap af aan je aandeelhouders.
Over het algemeen hebben aandeelhouders geen enkele interesse in je bedrijf, alleen maar in het rendement, dus waarom zou een eigenaar van een bedrijf een stuk van zijn zeggenschap inleveren? Wat wordt hij er beter van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
4.6K

Het beste antwoord

De eigennaar 'verkoopt' zijn bedrijf aan het publiek. facebook heeft net aandelen verkocht aan Morgan Stanley die de waarde van het bedrijf op50 miljard dollar schatten. De eigenaar kan dus kiezen om lekker te 'cashen'. Vaker, echter, kan een bedrijf door de verkoop van aandelen kapitaal aantrekken om bijvoorbeeld overnames te doen of andere uitbreidingen te financieren. De zeggenschap van het bedrijf blijft bij de persoon of instantie die minimaal 51% van de aandelen heeft. Ook kan een brdrijf er voor kiezen om preferente aandelen ut te geven en die zelf te houden. Deze aandelen hebben meer stemrecht dan gewone aandelen en kunnen er dus voor zorgen dat de zeggenschap bij een bepaald persoon blijft. Verder zijn er wetten die stellen dat als een bedrijf meer dan 500 aandeelhouders heeft naar de beurs moet om openheid te geven in de boekhouding.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een beursgang of beursintroductie betekent meer dan een gewone financieringshefboom voor een onderneming of voor het beheer van de aandeelhouders (opvolging, terugtrekking van aandeelhouders…). Er zijn tal van andere redenen aan te geven voor een beursgang: het personeel laten deelnemen in de winst van de onderneming, de waarde van de onderneming objectief laten bepalen, de wil om te voldoen aan maatstaven voor corporate governance, maar ook het vergroten van het imago en de naamsbekendheid van 'n onderneming....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
facebook heeft veel meer winst gemaakt hoor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
355 miljoen $ over de eerst 9 maanden van 2010 http://nos.nl/artikel/210107-winst-facebook-uitgelekt.html
De aandeelhouder(s) bieden hun aandelen op de beurs aan, als ze
1. willen cashen d.w.z. in contanten de waarde van het bedrijf in handen willen hebben.
Dat kan ook door de aandelen door een andere partij te laten kopen (overname). Dan ben je echter de zeggenschap totaal kwijt
2. via de beurs heb je als aandeelhouder de mogelijkheid om bepaalde voorrechten als benoeming van directie en commissarissen en dividend, dus stemrecht voor te behouden en daardoor de nieuwe aandeelhouders alleen maar de rechten van dividendgenieters te geven en hen toch als (financieel) risicodrager te kwalificeren,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De onderneming die naar de beurs trekt om er geld op te halen voor (bijvoorbeeld) een investeringsfinanciering bereikt zo een veel grotere groep van investeerders.
Vaak trekken ondernemingen ook naar de beurs omwille van marketingoverwegingen. Het spreekt voor zich dat de met een beursgang gepaard gaande publiciteit en naamsbekendheid mooi meegenomen zijn.