Ik zou graag beginnen met beleggen. Wat zijn de grootste nadelen/risico's van beleggen ?

Ik ben 22 jaar en zou wel graag eens belegger. Echter vind ik beleggen iets wat eigenlijk niet iets voor mensen van 22 is. Het trekt me wel heel erg dus ik wil het graag gewoon een keer doen. Maar is beleggen net zo iets als gokken of hoe kan je het zien? Ik ken ook niemand die doet beleggen waarom is dat ? Waarom doet de gewone mens dat niet ? Is het net als paardenraces gewoon gokken. Het is toch niet risico vol ? Ik kan toch niet meer verliezen dan ik zelf bepaal door middel van inleggen of wel ?

Zie ik iets over het hoofd. Of ken ik die wereld echt zo slecht? ( ja dat is zo. Maar ik wil er gewoon blind instappen. Daar leer ik toch echt het meest van.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen
2.8K

Het beste antwoord

Het grootste risico is dat je binnen een dag voor je leven failliet kan gaan.

Mijn oom, gepensioneerd en geslaagd zakenman, doet dit. Je moet per maand een euro of 50.000 kunnen missen. Minder kan ook wel. Je kan zelfs beleggen met 50 euro per maand. Maar dan is een andere baan met een hoger inkomen zoeken veel effectiever als je voor later wil sparen. En dan dat verschil met je vorige inkomen op een spaarrekening met hoge rente vastleggen.

Beleggen is een vak. Je moet je verdiepen in de internationale aandelenhandel, marktontwikkelingen in de gaten houden, het bedrijf of product waarin je belegd constant volgen. Je spendeert een flink aantal uren per dag op financiele en handels sites en moet toch wel een stuk of 4 financiele kranten lezen. Dagelijks.

Mensen denken te makkenlijk over beleggen en het wordt ook te gemakkelijk door de banken voorgesteld. Dit was ook mede de oorzaak van de huidige crisis. Slapend rijk worden. Maar voor niets gaat de zon op.

Ga nooit beleggen of speculeren als:
je weinig geld hebt (met geld maak je geld)
je niet het vereiste aantal uren er aan kan besteden
je moet beleggen van spaargeld
je moet beleggen van geleend geld
je geen feeling over internationale handel hebt
je niet goed met geld om kan gaan
je niet goed kan rekenen
je weinig zelfdiscipline hebt
je niet goed of geen engels kent (omdat de grote financiele kranten in het engels zijn)
je niet tegen stress kan
je geen non-stop positieve kijk op de toekomst hebt
je moeilijk keuzes kan maken
je geen financiele risico's kan nemen
je niet onafhankelijk en zelfstandig kan werken
je vergeet dagelijks de kleine lettertjes te lezen

(ook Binck belegd jou geld niet omdat je zo'n lieve schat bent, ze doen dat in eerste plaats voor hunzelf ongeacht hoe het voor jou afloopt, gaat het mis, dan redden ze eerst hun eigen hachje en als dat beteken dat er jou jou niets over blijft en is dat jammer. Voor die gevallen hebben ze een legion aan eigen juristen en nog meer hele kleine lettertjes)

Kortom, voor de gewone man zijn er meer redenen om het niet te doen dan om het wel te doen.

Als je voor je pension wat extra wil hebben heeft het als gewone man geen enkele zin. Met een beetje mazzel is je rendement in de praktijk net zo hoog als de inflatie.

Tenslotte:

" Maar ik wil er gewoon blind instappen. Daar leer ik toch echt het meest van. "

Dat klopt helemaal. Maar het kan je wel eens meer geld kosten dan jij, zelfs met een goede baan, in je leven kan verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Beleggen in aandelen ed kan je heel snel heel veel geld kosten. Dat is daar het grootste risico: Je inleg.

Vroeger of later ga je turbo's, opties ed. ontdekken. Als je daar niet weet wat je doet, kan je met een schijnbaar kleine opdracht van enkele tientalleneuro's, jezelf in duizenden euro's schulden brengen (Bij opties schrijven bv).

Gewoon beleggen is overigens niet hetzelfde als paardenrennen. Je hebt wel iets meer controle over je succes. Mara een cursus is wel handig als je er echt geld in wilt zetten. Ik zou fondsbeleggen eerder doen dan aandeel beleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niet zo'n slecht idee, de goede waarschuwingen hierboven ten spijt.
Beschouw het voorlopig maar als gokken, beperk je tot aandelen en steek er voorlopig niet meer geld in dan je bij een gok zou doen.
Als je eenmaal een klein pakketje hebt raak je ook gemotiveerd om het financiële nieuws te volgen.
Leer zelfstandig te denken en handel in strijd met het gros van de (Telegraaf) beleggers.
Spreid je risico en als het een beetje meezit heb je over een tijd wat meer dan wanneer je er staatsloten voor had gekocht.

Voordeel: leuk, spannend en leerzaam

Nadeel : het kost veel tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beleggen is niet hetzelfde als gokken. Bij gokken is, afhankelijk welk "spel" je speelt het risico hoger, en daarmee het rendement ook. Er wordt dan ook wel eens gezegd dat rendement gelijk staat als risico.

Je kan verschillende dingen met je geld doen.

- sparen (je ontvangt een lage rente, door de inflatie word je geld eigenlijk alleen maar minder waard)
- beleggen (je moet een brede beleggingshorizon hebben. Je moet je geld dus zeker 5 jaar kunnen missen. Ook moet je weter wat er in de wereld speelt. Groene stroom wordt bijvoorbeeld steeds populairder en de auto's steeds groener. Is het dan verstandig om in Shell te gaan beleggen??)
- Je kan in de opties en soort gelijken gaan. (Ga ze niet zelf schrijven!! Dit kan je veel geld kosten)
Dit is wat lastiger uit te leggen. Het gaat om het speculeren of iets gaat stijgen of dalen.

Ik raad je aan om in de boekhandel het boek "Beleggen voor dummies te kopen. Hier in staat heel nuttige informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste dat je moet weten is de invloed van de psychologie van beleggers op de markt . Daarna dien je een basis statistiek boek te kopen en te studeren op het fenomeen "standaard deviatie ".

Een belegging gedraagt zich als een zich naar boven bewegende fluctuerende waarde . Min of meer zoals bij gokken maar dan omgekeerd. Gokken is een zich naar beneden bewegende fluctuerende waarde) . Bij gokken verlies je , bij beleggen win je ( soms ) .

Ik schrijf "soms" omdat de markt, of een belegging zich niet gedraagt als een statistisch evenement . Welke belegging je ook kiest , de markt wordt bepaald door mensen en mensen reageren soms irrationeel.

Dus jouw belegging kan , zelfs als je in een gezond veelbelovend niet door recessie geplaagd bedrijf belegt, gaan dalen , alleen maar omdat de markt *denkt* dat de belegging gaat dalen .

Bij beleggingen kunnen fluctuaties tot wel vier standaard deviaties voorkomen ( dat zagen we in 2008 gebeuren ) . In een statistisch evenement is vier standaard deviaties fluctuatie vrijwel onmogelijk. En dat is de reden dat in het verleden behaalde resultaten nooit garant staan voor nog te behalen resultaten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja je kan ook put- opties kopen , baissen en short gaan. Dan kan je beleggen op dalende aandelen. In 2008 zijn daar een aantal beleggers heel rijk mee geworden. Maar wannéér je dat zou kunnen doen is de grote vraag ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je toelichting geef je aan dat je er blind in wilt stappen, in dat geval zou ik beginnen met een beperkt bedrag - en hiervoor een indexfonds aankopen. Dit is een relatief eenvoudige en goedkopen manier om te beleggen (bv. een fonds dat de AEX-index volgt). Je hebt ook fondsen die proberen de index te verslaan, maar in 9 van de 10 gevallen lukt dit niet (zeker op de lange termijn), en de (jaarlijkse) kosten zijn ook nog eens hoger.

Bekijk voor je gaat beleggen eerst eens het koersverloop van een aantalbeursindices over de afgelopen 10 jaar:

http://www.belegger.nl/koersen.php?page=bgrafiek&naam=AEX&type=10j

Als je van dit (grillige) koersverloop niet schrikt, dan zou je kunnen gaan beleggen. Als je het risico enigszins wil beperken, kijk dan ook eens naar de mogelijkheid van Garantfondsen en structured products (dit is voor een beginnende belegger geen eenvoudige materie, kijk eens rond op de sites van de grote banen of vraag evt. een beleggingsadviseur om je hierover meer informatie te geven).

Heb je overigens een bepaald doel voor ogen?
Als je bijv. belegt om over 20 jaar "de studie van de kinderen" te betalen, dan kies je een ander risicoprofiel dan wanneer je het geld belegt waarmee je volgend jaar je vakantie wil betalen.
Wat betreft dat laatste: dit is uit beleggingsoogpunt zeer onverstandig, de beurzen zijn dermate grillig dat je nooit voor slechts 1 jaar moet gaan beleggen, omdat er een reele kans is dat beurzen in dat ene jaar zullen dalen.
Of je het voor een termijn van 20 jaar wel aandurft, is mede afhankelijk van je visie op de wereldeconomie voor de komende 20 jaar.