We willen ons huis verkopen en van de overwaarde onze schulden(niet hypotheek) aflossen.Daarna willen we een ander huis weer kopen is dat mogelijk?

Ons huis destijds gekocht voor 106.000 nu waard 145.000.Schulden door crisis.Nu willen we een gelijkwaardige hypotheek weernemen van 100.000 euro iemand ervaring of de banken daar moeilijk over doen???Oh,ja er blijft geld over .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.5K

Antwoorden (6)

Je zult eerst een koper moeten vinden die ook werkelijk 145.000 gaat betalen. Indien je voldoende inkomen hebt en een bedrag wat je in je huis kunt stoppen dus minder hypotheek dan de aankoop + kosten zal dit wel lukken
ronron1212
13 jaar geleden
Er wordt wel van je verlangd dat je de overwaarde van je woning na verkoop gebruikt voor de financiering van de nieuwe woning. Als je dat niet dat, dan kan je voor dat deel geen hypotheekrenteaftrek krijgen. Er zijn wel mogelijkheden om daaronderuit te komen, maar dat brengt risico's met zich mee.

Je geeft aan dat je de overwaarde wilt gebruiken voor het aflossen van schulden. Hierdoor zou het zo maar kunnen zijn dat de eventuele gemiste hypotheekrenteaftrek in het niet valt bij de kosten/lasten die je inlost.

Het is een persoonlijke keuze voor je/jullie. Laat je in ieder geval adviseren door meerdere hypotheekverstrekkers. Zij kunnen precies voor je uitrekenen waar je rekening mee kan houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Overwaarde moet je stoppen in je nieuwe huis, anders is dit deel van de nieuwe hypotheek niet meer aftrekbaar van de belasting (rente hierover). Goed aan dit antwoord is, zover had ik zelf nog niet gedacht, is dat de lasten van de schulden misschien wel hoger zijn als het renteaftrekvoordeel waardoor het misschien toch interessant kan zijn. Laat je voorlichten bij een hypotheker oid.
Alles kan maar wat is wijsheid. Je hebt een overwaarde in je huis en als je je huis verkoopt heb je dat geld in handen en kan je plletjes aflossen. Als al je schulden zijn betaald kan je natuurlijk weer bij banken lenen, maar je hebt je eigen huis gekocht voor 106 000 en als het lukt verkoop je het voor 145 000 je betaald de schulden en dan weer lenen 100 000 wat dek je daar voor te kunnen kopen een woning die gelijkwaardig is gaat niet meer want die zullen allemaal rond de 140 000 liggen. Dus dat wordt heel erg inleveren. Misschien is het raadzaam eerst bij een bank een financieel advies in te winnen. Want verhuizen kost ook veen geld en herinrichten ook. Misschien is blijven zitten beter en alles herfinancieren, banken kunnen je daar goed bij helpen. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan alleen de overwaarde 39K moet je investeren om je hypotheeklasten weer af te mogen trekken volledig. Maar het is niet verboden je zit alleen met iets hogere maandlasten. Je kan ook tijdelijk (tegenwoordig 3 jaar) huren. Dan vervalt je eigen woningschuld en begin je weer met een schone lei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bedoeld misschien de eigen woningreserve?
als je een huis van 106.000 terugkoopt heb je geen probleem (maar waar vind je die?) Als je meteen een huis koopt van bv 150.000 dan is de rente van 44.000 niet aftrekbaar. Dus heb je wat minder renteaftrekvoordeel. Maar altijd nog beter als de 10 procent rente die je waarschijnlijk over je schulden betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer je overwaarde om te zetten in een krediethypotheek. Je huis is dan onderpand voor deze krediet. De rente is een stuk lager dan andere leenvormen. En als je weer wat extra kunt missen kun je dat gebruiken om de krediet mee af te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
P.S. Geef bij de bank wel aan dat je deze krediethypotheek wilt gebruiken om andere leningen af te lossen. Anders kunnen ze wel eens moeilijk doen als ze een BKR-check gaan uitvoeren.