Wat zijn de gevolgen van oninbare belasting?

Daar ik een eigen zaak wil gaan beginnen, heb ik een opvraag gedaan bij het regiokantoor van de belasting en kreeg een overzicht van een aantal oninbare posten.
Het gaat om een behoorlijk bedrag. Hoe dit tot stand gekomen is weet ik.

Ik heb contact gehad met belastingtelefoon en regiokantoor maar niemand kan me sluitend antwoord geven op mijn vraag.
Wat ik inmiddels weet is dat het 5 jaar op oninbaar blijft staan, wat er dan gebeurt weet ik niet.
De oninbare aanslagen worden verrekend met teruggaven van teveel betaalde belasting.

Heeft het gevolgen als ik een eigen zaak ga beginnen?

Klopt het dat de 5 jaar geteld wordt vanaf de dagtekening van de aanslag?

Wat gebeurt er na die 5 jaar, na dagtekening?

bvd voor reactie,
mvg Els

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Dat je niet weet waar de aanslagen vandaan komen is vreemd.
Je ontvangt een aanslag en vaak ook nog een herinnering en een dwangbevel. Veel andere acties als deurwaarder en beslaglegging volgen dan.
Om een eigen bedrijf te kunnen starten heb je geld nodig. Ik zou eerst maar betalen als het terecht is.
De dagtekening van elke vordering loopt 5 jaar let op wel per jaar en per aanslag.
Daarna is de vordering verlopen.

Toegevoegd na 53 minuten:
Ik lees niets over je auto maar goed
Na dagtekening dus 5 jaar per vordering is de vordering bij de belastingdienst vervallen.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat je voor de rest van de vordering na in beslag name van je auto nooit een betalingsregeling hebt gekregen.
Of je moet een lage uitkering hebben gehad.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je geld hebt ja.
Ik ga er vanuit dat je geld moet investeren.

Toegevoegd na 1 uur:
De belastingdienst stelt je op de hoogte van het verjaren van de vordering.
Echter dat houd in dat als je wel over middelen beschik zij opnieuw zullen trachten het geld bij je op te halen.
Let wel over de openstaande vorderingen moet ook wettelijke rente worden betaald.
Dus als je een bedrijf opstart en je maakt winsten dan zal de belasting mogelijk kijken of je instaat bent de openstaande verjaarden schulden kunt betalen. Mogelijk ook door beslaglegging. Alleen als je failliet bent verklaard en de boedel is verkocht en het faillisement is opgeheven door gebrek aanbaten ben je af van deze schulden.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel waar de aanslagen vandaan komen, staat ook in de vraag.
Ze hebben toendertijd mijn auto in beslag genomen en de rest op oninbaar gezet.
Wat betekent daarna is de vordering verlopen?

mvg Els
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe dit allemaal tot stand gekomen is, is niet van toepassing, dat weet ik.
De gevolgen wil ik weten.
Het wordt dus na 5 jaar oninbaar kwijtgescholden?
Gaan ze beslag leggen als ik nu een zaak ga beginnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vanaf eind 2007 geen schulden meer opgebouwd, alleen afgelost. Door een goedbetaalde job wat ik toen had. Omdat ze op oninbaar staan hoor je daar niks meer van, heb er ook niks meer van vernomen tot een paar weken geleden ik een overzicht opgevraagd heb bij de belastingdienst. Het wordt binnen de 5 jaar verrekend met teruggaven. Zover ben ik op de hoogte, maar niemand kan me vertellen wat er na die 5 jaar gebeurd. Jij zegt de vordering is dan vervallen of verlopen.
Is het dan kwijtgescholden, blijft het staan tot ik zelf ga aflossen of laten ze het gewoon zo?
Je hebt inderdaad gelijk door te stellen dat belastingschulden in beginsel vijf jaar invorderbaar zijn. Na deze periode 'verjaren' deze schulden.

Echter, om te voorkomen dat belastingschulden zomaar verjaren, heeft de wetgever besloten dat de verjaringstermijnen gestuit kunnen worden. De termijn begint dan a.h.w. opnieuw te lopen.

Ook kan de verjaringstermijn worden geschorst. De tijd telt dan niet mee voor de vijf jaren. In de volgende situaties wordt er geschorst:
- uitstel van betaling
- een rechtsgeding tegen de fiscus
- surseance van betaling
- staat van faillissement
- schuldsaneringsregeling natuurlijke personen

Een eventuele stuiting kan op de volgende manier plaatsvinden:
- een daad van rechtsvervolging
- schulderkenning
- een aanmaning
- beschikking tot verrekening of een dwangbevel
- een daad van tenuitvoerlegging van een dwangbevel
- schriftelijke mededeling waarin de Ontvanger ondubbelzinnig zijn recht op betaling voorhoudt