Als je ongeveer 1600 bruto krijgt hoeveel loonheffingskorting gaat er dan ongeveer af ?

Ik zag op mijn loonstrookje 1600 bruto en er ging bijna 700 aan belasting af.
Maar ik zag dat er geen loonheffingskorting van af ging, dus dat heb ik nu aangevraagd.
Ik kreeg maar 900 euro omdat ik dus geen loonheffingskorting briefje had ingevuld.
Hoeveel kan ik volgende keer verwachten wat ik krijg ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
36.9K

Het beste antwoord

Op de site van de Intermediair staat een rekentool. Als ik jouw gegevens (voor zover bekend) invul, dan kom ik uit op:

Loonheffing (zonder heffingskorting): 541,-
Bijdrage Zorgverzekeringswet: 112,80

Totaal van bruto loon afgetrokken: 653,80

Netto loon (zonder heffingskorting): 946,20

Als ik dezelfde berekening doe mét loonheffingskorting, komt het zo uit:

Loonheffing: 251,33
Bijdrage Zorgverzekeringswet: 112,80

Totaal van bruto loon afgetrokken: 364,31

Netto loon (met heffingskorting): 1235,87

Loonheffingskorting: 289,67

Het scheelt dus ongeveer 290 euro!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De loonheffing op 1600 bedraagt ongv.
Loonheffing 298,50-
Zvw inkomensafh. 7,05% 112,80

Had je de vorige keer dan teveel gekregen ? Waren ze dan vergeten de loonheffing in te houden en corrigeren ze het nu ?
Dan kan je verwachten dat je volgende keer 1301,50 ontvangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik had nog geen loonheffingskorting briefje ingeleverd. Ik had 2 banen bij 1 baan verdiende ik meer als bij mijn huidige baan.
Dus daar ging toen wel loonheffingskorting vanaf.
Maar ik ben daar gestopt (vond het niet meer leuk daar)en ben helemaal bij mijn huidige werkgever gaan werken.
Maar ik was helemaal vergeten om een nieuwe loonheffingskorting briefje in te leveren.
Hij had het mij wel gegeven, maar helemaal geen erge er meer in gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt trouwens, zo dat scheelt bijna 400 euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie bedoelen verschillende dingen. Connie heeft het over de heffingskorting (dus het deel van de belasting dat je *niet* hoeft te betalen). Fargh heeft het over de loonheffing (wat je *wel* moet betalen, en wat automatisch wordt ingehouden op je loon).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor SuzyQ Ja klopt ik heb het over (loon) heffingskorting. Er gaat bij mij (ongeveer) 700 euro aan loonheffing af
Ik schreef belasting, want ik neem aan dat het naar de belasting gaat.
Dus nou wil ik weten wat hou ik over als er (loon) heffingskorting afgaat.
Want ik vind dat erg veel 700 loonheffing wat er afgaat.
Dat is bijna de helft van wat ik bruto verdien.
Er gaat ongeveer een derde af, dus dit klopt niet helemaal volgens mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bij de loon betaling foutjes zijn gemaakt of omdat je nog geen loonheffingskorting hebt gekregen dan moet je in elk geval een belasting formulier in vullen, want dan kan je zien of je te veel hebt betaald en dan krijg je dat volgend jaar terug. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij beur je nu met loonheffingskorting ongeveer 1050 euro netto!

Toegevoegd na 1 minuut:
Juist en wat jalin zegt: via de belasting aangifte kun je het gemis weer terug vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toevoeging op andere antwoorden:
er zijn 2 dingen:
- loonheffing, oftewel de belasting die op je loon wordt geheven
- loonheffingsKORTING: dat is een korting op die te betalen belasting, waar iedere werknemer recht op heeft.

Als je 2 werkgevers tegelijk hebt kan maar 1 rekening houden met die korting, want als ze dat allebei doen, heb je aan het eind van het jaar te veel korting gekregen dus te weinig belasting betaald.
Daar om moet je altijd zo'n formulier invullen als je gaat werken.
De instantie die je het meeste betaald is de handigste om te kiezen om die korting toe te passen.

Als je aan het eind van het jaar vermoed dat je te weinig gebruikt heb gemaakt van de korting is het zeker zinvol om een belastingformulier in te vullen