Wat gebeurt er met het bijzondere tarief als je onverwacht in een andere salaris groep valt?

Ik heb een discussie over het bijzonder tarief van de belastingdienst met een vriend. Hij zit normaal onder de 36650 en betaalt een bijzonder tarief over zijn vakantie geld van 40.47%. Echter hij krijgt een flinke bonus (eenmalig), daardoor komt zijn inkomen net boven de 36650 en zit daarmee in het bijzondere tarief van 48.94% . Hij is van mening dat hij enkel over wat hij aan bonus krijgt boven de 36650 48.94% moet betalen. Ik denk dat hij over zijn vakantiegeld van mei extra moet gaan betalen.
We hebben wat gelezen maar blijven in discussie.
https://help.humanwave.nl/portal/nl/kb/articles/wat-is-bijzonder-tarief-en-hoe-bepaal-ik-dit-voor-2022

een jaar geleden
2.3K
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Je vriend betaalt 48,94% belasting over al het "bijzondere" geld. Heb je dus (bv) 4000 euro aan overuren / vakantiegeld gekregen? Dan betaalt je over die 4000 euro 48,94% belasting
erotisi
een jaar geleden
over het vakantiegeld van mei is toch al loonbelasting ingehouden. Dan valt die eenmalig bonus toch opnieuw in een bijzonder tarief en dat is dan inderdaad mogelijk 48,94%, maar dat gaat dan niet meer over het vakantiegeld want dat is al verkregen.
ronron1212
een jaar geleden
@Erotisi op het vakantie geld wordt dat in mei ingehouden en dat is ook bijzonder tarief
Tcorolla
een jaar geleden
@vraaganwoord66
Hartelijk dank, zo had ik hem ook geïnterpreteerd. Dat betekent dat hij moet opletten voor een naheffing. En omdat hij er net overeen gaat is het wel wat zuur. Maar ja het is nog altijd meer dan geen bonus.
Computoon
een jaar geleden
Hoezo een naheffing? Werkgever houdt loonheffing naar het bedrag wat het moet zijn en het nettobedrag wordt uitbetaald. Op de jaaropgave staat maar 1 bedrag aan loonheffing. Bij het doen van aangifte inkomstenbelasting wordt alles doorgerekend over alle bestanddelen van de aangifte. Als dan uiteindelijk blijkt dat de totaal verschuldigde belasting lager is dan de betaalde "voorschotten" (bijvoorbeeld in de vorm van loonbelasting) wordt het meerdere terugbetaald.
Computoon
een jaar geleden
Wellicht is de middelingsregeling nog interessant. Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/middeling_sterk_wisselende_inkomens/
VraagAntwoord66
een jaar geleden
@tcorolla kloot inderdaad. Bij de belastingaangifte over 2022 kan hij een naheffing krijgen. Meestal bepaalt de werkgever het belastingpercentage ahv het loon van voorgaand jaar. Waardoor zij nog hebben gerekend met 40%. De belastingdienst kijkt echter terug en zij rekenen dus wel met 48% waardoor je vriend wat moet terug betalen
gvrox
een jaar geleden
Als het bedrijf de inhouding baseert op het 'oude' tarief van 40.47% dan zal bij de belastingaangifte over 2022 merken dat hij nog bij moet betalen over het stukje dat boven de 36650 kwam. Hij hoeft niet ineens bij te betalen over het vakantiegeld.

Antwoorden (2)

Het bijzonder tari wordt doorgaans toegepast bij bijzondere beloningen zoals een vakantie-uitkering. Alsdan dreigt er het gevaar van dat bij toepassing van het normale tarief te weinig belasting wordt ingehouden waardoor op aangifte naderhand bijbetaald moet worden omdat men in een hogere schijf valt.

Uiteindelijk wordt bij het doen van aangifte het inkomen belast volgens de geldende schijven en vindt verrekening plaats met de in de loop van het jaar gedane inhoudingen t.z.v. de loonheffing (normaal tarief en bijzonder tarief).
een jaar geleden
De meeste werkgevers stellen het bijzonder tarief voor een werknemer in januari vast en passen dat toe op alle bijzondere beloningen in dat jaar. Met de bonus is waarschijnlijk geen rekening gehouden en er is dus een te laat bt vastgesteld. Bij de aangifte over 2022 wordt gekeken naar het totale loon (op de aangifte staan geen bijzondere beloningen, het is 1 totaalbedrag voor loon) en wordt berekend wat er betaald had MOETEN worden. Het verschil moet alsnog met de aanslag over 2022 worden betaald of verrekend met aftrekposten.
een te laat bt moet zijn 'een te laag bt'
Toegevoegd op 05 augustus 2022 10:59: tekst
paulus811
een jaar geleden