Hoeveel bedraagt de schenkbelasting aan een vreemde voor de aankoop van een huis?

(met vreemde bedoel ik geen familie maar wel vriend[in])
Ik lees op deze pagina dat tot € 106.671 er geen belasting is op de schenking. Hoeveel belasting is er op het volgende deel? Bijvoorbeeld als iemand voor in totaal 5 ton zou schenken?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/ik-krijg-een-schenking-betaal-ik-schenkbelasting#:~:text=U%20krijgt%20het%20geld%20van%20iemand%20anders%20en%20beslist%20zelf,bij%20elkaar%20op%20moet%20tellen.
En hoe zit het als iemand zelf het huis koopt en dan schenkt?

een jaar geleden
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Mag ik vragen of er een reden is dat je plots met erfenissen en estate planning bezig bent?
Goeievraagstell
een jaar geleden
@tinus1969: Goeie vraag! Ik vermoed omdat ik plots ben gaan beseffen dat ook ik sterfelijk ben en ik een eventuele nalatenschap graag aan die ene voor mij heel speciale persoon zou schenken. Ik ben verder niet van plan om vaart te zetten achter die sterfelijkheid, ik dacht even dat je dat misschien veronderstelde...
tinus1969
een jaar geleden
Goed plan; blijf vooral op Goeievraag;)

Antwoorden (2)

Het tarief is 36% van het bedrag boven de vrijstelling ( van 106.671 euro).
Over 5 ton betaalt de ontvanger dus zo’n 140.000 euro.
Het direct schenken van een huis is geen optie; dat wordt belast als schenking in natura en de woning wordt dus getaxeerd. Sterker nog, als ik de link goed lees, geldt de vrijstelling alleen voor schenkingen in geld. In dat geval zou er voor een huis van 5 ton 180.000 euro afgetikt moeten worden.
Toegevoegd op 22 juli 2022 05:33: bron
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
tarief van 36% is voor afstammelingen niet voor vrienden.
tinus1969
een jaar geleden
Zoals ik het lees is het tarief van 36% voor iedereen die niet in één van de andere groepen vakt.
erotisi
een jaar geleden
Als je goed leest staat dat in je eigen bron.
Inekez1
een jaar geleden
Iedereen die niet in de overige groepen valt, hoort bij de categorie overige personen. Daarvoor geldt tot 130.000 euro 30% en alles daarboven 40%. De 106.000 vrijstelling geldt wel, dus (even globaal afgerond) geldt er 30% over 24.000 = 7200. En 40% over 370.000 = 148.000. Totaal dus ruim 155.000 euro wat er afgedragen moet worden.
tinus1969
een jaar geleden
@ Inekez1 ietsje minder:
106K vrijstellin
130K tegen 30%
260K tegen 40%
Als die vriendin jonger is dan 40 jaar en het geld wordt grotendeels besteed voor aanschaf woning krijgt zij een verhoogde vrijstelling van 106671. Over het restant betaalt zij 30 tot 40% schenkbelasting. Dat is ook het geval indien zij zelf het huis geschonken krijgt. De waarde daarvan voor de schenking is dan de Woz waarde.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Bron? Ihb voor het percentage van 40%?
erotisi
een jaar geleden
Als je goed leest staat dat in je eigen bron, een beetje met deonderste balk naar.
erotisi
een jaar geleden
Naar rechts dus