Hoeveel erfbelasting betalen schoonkinderen?

Stel een weduwe heeft 2 kinderen die elk getrouwd zijn. Deze partners krijgen elk een legaat van €20.000. De nalatenschap is totaal €80.000. Hoeveel erfbelasting moeten de kinderen betalen?

een jaar geleden
1.6K
Utrecht
een jaar geleden
Via Google is heel eenvoudig de tarieventabel van de Belastingdienst te vinden....
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/tarieven-erfbelasting Uit de categorie "overige erfgenamen" betalen partners van kinderen 30% erfbelasting.
erotisi
een jaar geleden
Vallen schoonkinderen dan in overige categorie?
Inekez1
een jaar geleden
Het is voordeliger om het legaat achterwege te laten en beide kinderen 40.000 euro na te laten. Dat moeten ze dan zelf delen met hun partners. Van die 40.000 euro is ruim de helft vrijgesteld van erfbelasting, over het overige deel moet 10% erfbelasting worden betaald. Dat is een stuk minder dan de 30% die over het legaat moet worden afgedragen. De kinderen en schoonkinderen alle 4 apart opnemen in je testament als erfgenaam schiet niet veel op. Voor getrouwde partners geldt maar 1 keer de vrijstelling van ruim 20.000 euro.
erotisi
een jaar geleden
Eenmaal aftrek van 20.000. Maar voor welk tarief dan?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
"Eenmaal aftrek van 20.000." Aftrek? Je bedoelt, denk ik vrijstelling? 'Maar voor welk tarief dan?" Zelf al gekeken naar de informatie die via de linkjes wordt gegeven?

Antwoorden (1)

Een niet-bloedverwant heeft een vrijstelling van € 2274,- en betaalt over de overige bedrag 30% erfbelasting.
30 % over 17726 = € 5317,80

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/vrijstelling-erfbelasting
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/tarieven-erfbelasting
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Maar in de reactie schrijft inekez dat partners eenmaal 20.000 krijgen. In jouw antwoord staat een veel lagere vrijstelling
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Partners krijgen niet eenmaal 20.000. Ze hebben recht op een vrijstelling. Net als de kinderen van erflater. Voor kinderen is de vrijstelling hoger dan voor overige erfgenamen.
Omdat jc54 de vrijstelling gebruikt van overige erfgenamen. Een schoonkind valt daar onder.
Inekez heeft het over vrijstelling voor een kind van de erflater.
Kijk naar (en lees de informatie van) de links.
erotisi
een jaar geleden
Hij schrijft dat voor gehuwde partners maar 1 vrijstelling geldt.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Wie is hij?
Als je jc54 bedoelt; die geeft heel concreet antwoord op jouw vraag. Hoeveel moet een schoonkind aan erfbelasting betalen. Inekez geeft een mogelijkheid om te besparen op de erfbelasting. Maar dat is geen antwoord (maar een reactie) op je vraag. Gaat het eigenlijk om een situatie in Nederland of België? Of nog ergens anders?
erotisi
een jaar geleden
Het gaat on Nederland