hoeveel belasting betaal je van je bruto maandsalaris naar netto salaris?

zonder extra's, gewoon je salaris per maand en daar de belasting over

een jaar geleden
1.5K
crispy
een jaar geleden
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/dl/rekenhulpen/loonheffing/2022/v01/pdf/wit_mnd_nl_std_alg_20220101.pdf
Dit zijn de tabellen van de belastingdienst.
Zoek in de meest linkse kolom je bruto maandsalaris. Dan staat in de kolom daarnaast hoeveel belasting wordt ingehouden als er geen loonheffingskorting wordt toegepast, en daar weer naast staat hoeveel er wordt ingehouden als er wel loonheffingskorting wordt toegepast.
Computoon
een jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. "Tabelloon" is niet hetzelfde als brutoloon. Tabelloon is het loon waarover de loonheffing wordt berekend. Ook wel genoemd: loon voor loonbelasting en premie volksverzekeringen. Of loon voor loonheffingen. Als iemand een brutoloon van eur 3.000 per maand heeft, een bijtelling voor de auto van de zaak van eur 300 en een werknemersbijdrage voor het pensioen van 500 dan is het tabelloon (3000 + 300 -/- 500) ofwel eur 2.800.
crispy
een jaar geleden
@Computoon Klopt precies wat je zegt. Gezien de vraagstelling ga ik echter niet uit van een bedrijfsauto bijtelling, en als er pensioenpremie wordt ingehouden dan is dat inderdaad de onnauwkeurigheid in mijn antwoord die niet is meegenomen.

Antwoorden (2)

Daar is geen simpel antwoord op te geven, ten eerste omdat belasting wordt berekend op jaarinkomen, en vooral omdat je relatief meer betaalt als je meer verdient (hoger inkomen is hoger belastingpercentage).
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
"...ten eerste omdat..." Inderdaad.
En ten tweede omdat er allerlei heffingskortingen en aftrekposten mogelijk zijn. Bij gelijk maandinkomen betaalt persoon A meer belasting dan persoon B.
Zo niet te zeggen.

Handige tool is de bruto-nettocalculator. Vul je brutoloon in en een goede indicatie van je nettoloon rolt eruit. Zie:

https://services.raet.nl/proformalite/proforma.asp
.
Net zelf geprobeerd, afwijking van werkelijk nettoloon was minder dan een euro.
Je kunt alle standaardinstellingen zo laten staan als je een maandsalaris krijgt, fulltime werkt, werkt voor 1 werkgever en ervoor kiest bij die werkgever de loonheffingskorting op JA te laten zetten. Het enige wat je naast je brutosalaris moet weten, is het bedrag van de eventuele inhouding voor het werknemersdeel van de pensioenregeling.
Toegevoegd op 26 april 2022 18:52: tekst
Computoon
een jaar geleden