Hoe moet een waarborgsom bij huurder en verhuurder in de aangifte inkomstenbelasting worden aangegev?

Moet de waarborgsom in box 3 bij verhuurder en huurder (als schuld) worden toegerekend of is de waarborgsom geen eigendom van de verhuurder en moet hij dat bedrag juist in mindering brengen op zijn banksaldo terwijl de huurder dat bedrag als vordering moet opnemen in box 3?

2 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (1)

Huurder:
Heeft een vordering op de verhuurder ter hoogte van de waarborgsom. Aangeven als bezit in box 3. Huurder mag niets corrigeren op zijn banksaldo want je moet het saldo van de bankrekening aangeven op de peildatum. (En dat saldo was "vanzelf" al lager geworden door de betaalde waarborgsom.)

Verhuurder:
De waarborgsom die de verhuurder op zijn bankrekening heeft ontvangen, zit verpakt in het saldo van zijn bankrekening. Die valt onder de bezittingen.
Het bedrag van de waarborgsom kan eveneens worden aangegeven als schuld door de verhuurder.
(Ik ga uit van een particuliere verhuurdet. Als een onderneming een pand verhuurt, is een waarborgsom een balanspost. De ontvangen waarborgsom verhoogt aan de debetzijde de grootboekrekening "Bank" en aan de creditzijde de grootboekrekening "Ontvangen waarborgsommen". Dat doet belastingtechnisch niets, het is geen omzet. Dat wordt het pas als de waarborgsom niet hoeft te worden terugbetaald maar dan zullen er ook kosten tegenover staan.
Computoon
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Als ik bijvoorbeeld een boek leen of huur dan houd ik dat boek onder mij voor een ander. Ik word geen eigenaar van dat boek en valt dus ook niet in mijn vermogen. Zou je zo ook een waarborgsom kunnen aanmerken?
Thecis
2 jaar geleden
@erotisi
Nee, het idee is leuk, maar de belastingdienst ziet het niet zo. Tenzij het een kunstobject is en er aanzienlijke waarde mee gemoeid gaat. Maar een boek van 10 euro, daar gaan ze niet over steggelen. Je hoeft ook niet elk boek op te geven en de potten pindakaas die je in de voorraadkast hebt staan....
erotisi
2 jaar geleden
Mogelijk is dat je geen geld kunt houden voor een ander omdat het door vermenging opgaat in de eigendom gelden van de bezitter. Een boek zal niet zo snel opgaan door vermenging.
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
@Erotisi: De waarborgsom mag dan misschien op een bankrekening staan, waarop ook 'ander' geld staat. Er zal altijd duidelijk moeten zijn wie wanneer hoeveel aan waarborgsom betaald heeft. Hoe ga je anders als het huurcontract eindigt, de waarborgsom terug betalen / verrekenen?
Computoon
2 jaar geleden
Als in de huurovereenkomst wordt opgenomen hoeveel borg moet worden betaald en de huurder een betaalbewijs bewaart waaruit de betaalde borg blijkt (bankafschrift bijvoorbeeld) kan er geen misverstand ontstaan.