Waardoor is het zo moeilijk voor de Belastingdienst om het werkelijke rendement te belasten?

Volgens sommige bronnen is de it niet goed van de belastingdienst waardoor heffing over werkelijk rendement niet goed gaat. Maar wat is nu precies het probleem waardoor de heffing over werkelijk rendement moeilijk gaat?
https://www.nu.nl/politiek/6182930/kamer-wil-dat-kabinet-vaart-maakt-met-eerlijke-spaartaks.html

2 jaar geleden
1.5K
crispy
2 jaar geleden
Als je het werkelijke rendement wil belasten moet je ook het werkelijke rendement vast kunnen stellen. En dat dit fraudebestendig is. Probeer maar eens een systeem te bedenken waarin dat mogelijk is, zeker gezien alle onzekere waardebepalingen die er zijn van bezittingen die je al dan niet aantoonbaar hebt (onroerend goed, cryptovaluta, aandelen, opties, etc).

Antwoorden (3)

Het gaat niet alleen om het belasten van het rendement, maar vooral om het COMPENSEREN van teveel betaalde belasting.
De belastingdienst mag (en moet) belasting innen over werkelijk behaald rendement. Dit is rendement echter per burger verschillend samengesteld.
Het vergt dus enig uitzoekwerk om te bepalen hoeveel rendement werkelijk behaald is. Software die dat kan doen (als de cijfers uit het verleden al te achterhalen zijn) is niet beschikbaar en het ontwerpen, bouwen en testen ervan neemt maanden in beslag. Handwerk is ook een schier onmogelijke opgaaf omdat het om zulke grote aantallen mensen gaat.

Voor toekomstige gevallen zou het wat makkelijker geautomatiseerd kunnen, omdat dan de nieuwe cijfers wel op de juiste manier aangeboden kunnen worden, maar opnieuw geldt daarvoor dat de software die dat kan niet beschikbaar is en het ontwerpen, bouwen en testen tijd kost. En dat bij een dienst die al overbelast is...
erotisi
2 jaar geleden
Wat bedoel je precies met compenseren?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De Hoge Raad heeft bepaald dat de huidige spaartax niet legaal was. Veel burgers hebben dus feitelijk teveel belasting betaald. Zij hebben in principe recht op teruggave ('compensatie') van dat bedrag.
(Al verwacht ik persoonlijk dat de politiek zich daar wel uit probeert te draaien. Dit kost de schatkist miljarden.)
tinus1969
2 jaar geleden
Min. Het gaat in het bericht (en ook in andere berichten) niet om de compensatie.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dus omdat ik benoem dat het ook om de compensatie gaat wordt het hele bericht min-waardig ???
Wat jammer.
SimonV
2 jaar geleden
Ik heb geen bron kunnen vinden die zegt dat compenseren het grootste probleem is. Dat wordt misschien simpel opgelost door uit te gaan van een lager fictief rendement voor spaarders.
Dat software een probleem is, had VS ook al gezegd (en in zijn bron gelezen) ...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
@SimonV
https://www.telegraaf.nl/financieel/652340750/ambtenaren-compensatie-spaartaks-nagenoeg-onmogelijk
Voor spaargeld is dat niet zo moeilijk. Maar voor aandelen, obligaties en vooral vastgoed is dit natuurlijk een stuk ingewikkelder. Waarbij de eerste belangrijke vraag is of men aanhaakt bij alleen het gerealiseerde rendement of ook ongerealiseerde vermogensaanwas en beleggingsverliezen meeneemt.
De volgende vraag is wat men doet met schulden en de rente die daarop is betaald. Mogen die worden afgetrokken? En bij met name vastgoedbeleggingen komen nog vragen op als wat te doen met eventuele aftrek van onderhoudskosten (wel/niet?), afschrijvingen (wel/niet?), e.d. .
Daarnaast is de overheid er nu aan gewend onredelijk veel geld in box 3 te krijgen. Een nieuw tarief in box 3 mag van Van Rij niet tot structureel lagere belastinginkomsten leiden. En het gat in de begroting door deze situatie moet in box 3 worden opgelost. Er moet dus een formule worden bedacht waarbij los van echte rendementen wel weer evenveel geld wordt binnengehaald.
SimonV
2 jaar geleden
Het probleem is dat daarvoor het (toch al complexe en verouderde) ICT systeem van de belastingdienst grootschalig moet worden aangepast.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Dat had VS ook al gezegd (en in zijn bron gelezen) ...