Is het verstandig uitstel te geven van de beslistermijn op bezwaar aan de Belastingdienst?

Ik ben er zeker van dat ik ontrecht toeslagen terug heb moeten betalen, daarom ben ik tegen terugvorderingsbeschikkingen in bezwaar gegaan. In het bezwaarschrift heb ik uitgelegd dat er een verkeerd inkomen stond geregistreerd. De Belastingdienst heeft de beslistermijn eerder met 6 weken verlengd, nu vragen ze om uitstel tot mei 2022, wegens een groot aantal bezwaren dat ze te verwerken hebben. Als ik niet akkoord ga met uitstel, kan dit dan negatieve gevolgen hebben voor het besluit? Bijvoorbeeld omdat ze dan niet genoeg tijd hebben om goed onderzoek te doen? Of wordt er dan juist een positief besluit genomen?

2 jaar geleden
1.6K
Computoon
2 jaar geleden
Als er naar je idee een verkeerd inkomen is geregistreerd voor toeslagen, dan kun je bezwaar maken tegen de aanslag over het desbetreffende jaar inkomstenbelasting/premies volksverzekeringen als je die hebt ontvangen. Daarin staat het verzamelinkomen. En dat verzamelinkomen wordt ook gebruikt voor toeslagen. Daar heet het toetsingsinkomen.

Antwoorden (3)

Als het verkeerde inkomen dat genoemd staat, het inkomen is geweest waarop de toeslag destijds is berekend kan het zijn dat de terugvordering correct is. Het gaat er uiteraard om dat voor de herberekening uitgegaan wordt van het juiste inkomen uit dat jaar. Dit kan je uit de aanslag inkomstenbelasting halen. Je kan altijd de belastingtelefoon bellen om de aanslag te laten uitleggen. Als je geen akkoord geeft op het verlengen van de beslistermijn kan het zijn dat je minder of niet de kans krijgt om te reageren als ze voornemens zijn het bezwaarschrift af te wijzen. Daarna kan je nog wel in beroep. Je kan altijd de terugbetalingsaanslag betalen om belastingrente te voorkomen. Als je achteraf in het gelijk gesteld wordt krijg je je geld terug. Succes!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Als je niet akkoord gaat, dan dwing je de belastingdienst uitspraak te doen. Of daardoor ook werkelijk sneller een beslissing komt valt te betwijfelen. Echter als je niet akkoord gaat kun je een ingebrekestelling sturen. Als dan niet binnen 2 weken uitspraak is gedaan kun je een dwangsom krijgen. Of de beslissing in je voordeel of nadeel uitvalt is niet goed te voorspellen. Een snelle uitspraak, als die al komt, kan voordelig zijn, maar een dwangsom is meegenomen.
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Nee hoor, een ingebrekestelling kun je sturen als er geen antwoord komt op een aanvraag om een vergunning of zo. Bij een bezwaarschrift bepaalt de AWB dat geen reactie wordt gezien als een fictieve weigering, waar beroep tegen open staat.
erotisi
2 jaar geleden
Nee hoor een uitspraak op bezwaar is ook een beschikking waar artikel 4:7 awb op ziet . Bovendien kan het afdwingen van een uitspraak bij de rechter alleen indien er een ingebrekestelling is.
Als je niet instemt kunnen er een paar dingen gebeuren:
1) Ze gaan met spoed je bezwaarschrift inhoudelijk correct afhandelen. Lijkt me de minst waarschijnlijke optie.
2) Ze nemen binnen de termijn een besluit, zonder er goed naar te kijken. Daar kun je tegen in beroep, en tegen de tijd dat ze een oproep van de rechtbank krijgen gaan ze wel eens kijken. Dan kunnen ze de uitspraak van de rechter over zich heen laten komen, of kort voor de zitting krijg je een nieuw besluit. Dan hangt het van jou af of dat naar je zin is, en je je beroep wellicht intrekt. NB: verzuim niet om tegelijk met de intrekking aan de rechter te vragen om de Belastingdienst op te dragen dat ze je leges en eventuele juridische kosten vergoeden! De rechter doet dat niet vanzelf, en er achteraf om vragen kan ook niet.
Al met al zit je dan vér voorbij mei.
Om principiële redenen kun je verder uitstel weigeren. Die termijnen staan niet voor niks in de wet natuurlijk (denk ik dan in al mijn onnozelheid). Om pragmatische redenen kun je er beter mee instemmen. De kans dat ze zonder grondig onderzoek je bezwaar honoreren, enkel om er van af te zijn, is zo goed als nihil.
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Er is nog een derde mogelijkheid, namelijk dat ze de termijn helemaal negeren, en je niks van ze hoort. Ook daartegen kun je beroep instellen, waarop de rechter zal besluiten dat ze toch echt wel een besluit moeten nemen. Schiet al met al ook niet veel op. Vertraagt waarschijnlijk zelfs, omdat ze helemaal niet meer bewegen tot die rechtszitting is geweest na een half of heel jaar.