Maakt tuingrond onderdeel uit van de woz waarde van de woning?

2 jaar geleden
4.6K
Thecis
2 jaar geleden
Bedoel je met tuingrond het perceel waar de woning op staat? Indien ja dat maakt het zeker onderdeel uit van de woz-waarde.
erotisi
2 jaar geleden
Ja ik bedoel met tuingrond de tuin rondom het huis wat dus tot dezelfde grond behoort als de grond waar het huis op staat en wat normaal gesproken ook mee verkocht wordt.

Antwoorden (2)

De perceelgrootte is mede bepalend voor de WOZ waarde. Het maakt niet uit of dat tuingrond is of verhard of van een ander soort oppervlaktebedekking.
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Ik wil je best geloven maar heb je hier ook een officiele bron voor.?
Nee, tuingrond maakt niet onderdeel uit van de WOZ-waarde. Op dit moment (december 2021) is alleen de kubiekemeterinhoud van de woning bepalend voor de WOZ-waarde.
Op 1 januari 2022 verandert dit: dan wordt de oppervlakte van de woning bepalend: het aantal vierkante meters.
Op dit moment is de oppervlakte al bepalend in ongeveer 100 gemeenten. De overige circa 250 gemeenten volgen op 1 januari 2022.
Bron: de Volkskrant, 20 december 2021.
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
wordt in het nieuwe systeem de tuingrond dan wel meegenomen?
SentWierda
2 jaar geleden
Nee, het gaat om de totale oppervlakte van de ruimten in de woning.
De reden van de wijziging per 1 januari 2022: het is voor bewoners gemakkelijker de WOZ-waarde van hun woning te controleren. Omdat bewoners denken in oppervlakte en niet in inhoud.