Hoe zit het financieel als iemand zijn huis schenkt aan iemand die geen familie is?

Moet de ontvanger dan een bepaalde belasting betalen of zo?
En hoe zit het als de eigenaar het huis laat gebruiken door de persoon aan wie hij het wil schenken en deze opneemt in zijn testament? Moet diegene die het dan erft na zijn overlijden ook een schenkbelasting betalen?
En waarom is er eigenlijk zoiets als schenkbelasting? Waarom kan men niet zondermeer zijn eigendom aan iemand schenken?

1.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Alle moet schenkingsbelasting betalen de hoogte hangt af van welke familie of niet/

Antwoorden (1)

Ja de ontvanger betaald dan normaal gesproken de schenkbelasting. Mogelijk kan ook de schenker de schenkbelasting betalen. Zie verder https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/699147/huis-verkoopt-euro-schenking-beschouwd/
Als diegene het verkrijgt als bijvoorbeeld een legaatstelling in een testament dan moet er alleen erfbelasting over worden geheven. Dat kan iets goedkoper zijn door de hogere vrijstelling in geval aan kind. Er moet igv verkrijging via testament dus normaal gesproken geen schenkbelasting worden betaald. Het is mogelijk dat de verkrijger reeds in de woning woont door middel van huur of recht van gebruik. Voor de waarde van de verkrijging maakt dat niet uit voor de hoogte van de erfbelasting.
De schenkbelasting is overigens oa ingevoerd nav constructies om erfbelasting te omzeilen. Het draagkrachtbeginsel wordt veelal als rechtvaardigingsgrond aangevoerd. Je wordt rijker zonder dat daar enige tegenprestatie tegenover staat.
Toegevoegd op 22 november 2021 19:05: tekst