Is een CE rijbewijs aftrekbaar van de belasting?

Hoi,

Ik ben op het moment nog student op het HBO. Naast mijn studie werkte ik altijd als bezorger, maar dit begon te vervelen. Hierdoor heb ik mijn CE rijbewijs gehaald en werk ik nu, naast mijn studie als vrachtwagenchauffeur. Zijn deze kosten aftrekbaar van mijn belastingaangifte? Ik heb namelijk recht op een lening bij DUO, maar dit is voor de HBO studie en niet voor het werk wat ik naast mijn studie doe?

Heeft iemand hier een duidelijk antwoord op? Voor mij is het allemaal erg vaag.

Groetjes en alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K
SimonV
2 jaar geleden
Zelf zou ik zeggen dat je geen studiefinanciering voor de opleidingskosten beroepschauffeur krijgt, dus dat deze kosten aftrekbaar zijn (Minus drempel van € 250,-). Maar ik heb geen bron kunnen vinden die deze mening ondersteunt.
tinus1969
2 jaar geleden
Dit is vziw niet expliciet geregeld. Maar een CE rijbewijs is beroepsgericht (je gaat zelden tot nooit vrachtwagen rijden als hobby) en je bent ook daadwerkelijk werkzaam als vrachtwagenchauffeur. Daarmee lijk je wel aan de voorwaarden te voldoen.
fisbel
2 jaar geleden
Een opleiding tot vrachtwagenchauffeur behoort tot de beroepsopleidingen. Dit betekent dat de kosten hiervan aftrekbaar zijn van de belasting. Hierbij kun je denken aan de lessen, boeken en examens.
De link hieronder is een oudje, maar Higherlevel is een zeer betrouwbare site.
N.B: De drempel van de persoonsgebonden studiekosten aftrek is sinds 2012 € 250 geworden. https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27651-omscholen-tot-vrachtwagen-chauffeur-zijn-kosten-voor-de-opleiding-aftrekbaar/

Antwoorden (1)

Een opleiding tot vrachtwagenchauffeur behoort tot de beroepsopleidingen. Dit betekent dat de kosten hiervan aftrekbaar zijn van de belasting. Hierbij kun je denken aan de lessen, boeken en examens.
N.B: De drempel van de persoonsgebonden studiekosten aftrek is sinds 2012 € 250 geworden.

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27651-omscholen-tot-vrachtwagen-chauffeur-zijn-kosten-voor-de-opleiding-aftrekbaar/
fisbel