Hoe veel omzet belasting en btw betaalt een freelancer die tot 15000-20000 per jaar verdiend?

Er is een uitzendbureau voor jongeren die freelance klussen biedt zodat mensen flexibel kunnen werken , de lonen liggen allemaal best hoog en ik vroeg me af wat er allemaal vanaf gaat mits iemand weinig verdiend . Ik begreep dat met de kleine ondernemers regeling er vrijstelling van btw is maar niet van omzet

2 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Omzetbelasting en btw zijn identieke begrippen. Je betaalt gewoon btw over 20.000 euro, tenzij je gebruik maakt van de btw-vrijstelling. Deze kun je gebruiken als je omzet onder de 20.000 euro blijft. Dan betaal je geen btw.
Maar de btw op kosten (voorbelasting) mag je dan ook niet aftrekken. Je kunt volstaan met een beperkte administratie en hoeft geen btw-aangifte te doen.
Maak je meer dan 20.000 euro omzet in een kalenderjaar? Dan moet je btw berekenen vanaf de levering waarmee je de 20.000 euro-grens overschrijdt. Vanaf dat moment moet je ook weer de normale btw-administratie bijhouden.

Over de omzet betaal je wel gewoon inkomstenbelasting. Dat is dus wat anders dan omzetbelasting.
SimonV
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Als uw omzet niet meer is dan € 20.000 per kalenderjaar kunt u kiezen voor deelname aan de KOR. Als u nog niet deelneemt aan de KOR en u btw berekent over uw prestaties, telt deze btw niet mee als omzet. Uw omzet is het totaal van alle bedragen die u aan uw klanten berekent, exclusief de btw. Als u wel deelneemt aan de KOR, dan mag u geen btw in rekening brengen aan uw klanten. Uw omzet is dan het totaal van alle bedragen die u aan uw klant berekent.
Een freelancer die 15.000-20.000 euro per jaar omzet, hoeft geen btw (omzetbelasting) te betalen.
Voorwaarde is wel dat de freelancer vooraf via de website van de Belastingdienst de kleineondernemersregeling (KOR) aanvraagt. De KOR in de huidige vorm bestaat sinds januari 2020.
As je in een kalenderjaar minder omzet dan 20.000 euro dan heb je recht op deze KOR: je hebt vrijstelling van btw.
De KOR duurt drie jaar of tot het moment dat je de 20.000 euro overstijgt.
Een voordeel van de KOR is ook dat je bij offertes aan particuliere klanten geen btw in rekening brengt en dus een lager bedrag kunt berekenen dan iemand die meer dan 20.000 euro omzet.
Bron: https://www.mkbservicedesk.nl/1/hoe-werkt-de-kleineondernemersregeling-kor.htm#toc-vereistenkleineondernemersregeling
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Ook naar bedrijven mag geen btw rekenen. Voor een bedrijf is dat natuurlijk niet interessanter maar dat doet er niet toe. Voor een particulier is dat wel interessant. @SentWierda
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Dat het voor een particulier interessant is, staat in mijn antwoord: 'Een voordeel van de KOR is ook dat je bij offertes aan particuliere klanten geen btw in rekening brengt en dus een lager bedrag kunt berekenen dan iemand die meer dan 20.000 euro omzet'.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda Je mag een btw in rekening brengen.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Dat heeft twee nadelen:
1. Je bereikt eerder een omzet van 20.000 euro en dan verlies je de voordelen van de KOR. Dat is wellicht niet de bedoeling.
2. Je berekent een onnodig hoog tarief - en dat is voor een particulier niet klantvriendelijk.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda dat is de wet dat moet dus.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda Je mag een btw in rekening brengen. Dat is de wet
ronron1212
2 jaar geleden
Een is dus geen
Gezien de toelichting op de vraag (... wat er allemaal vanaf gaat...) ga ik er van uit dat je inkomstenbelasting bedoelt waar je het hebt over omzet belasting.
Het inkomen dat je als freelancer krijgt is geen netto-loon. Je bent verplicht om inkomstenbelasting en inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (Zorgverzekeringswet) te betalen. Als freelancer bouw je geen pensioen op, heb je geen recht op WW als je geen of te weinig opdrachten hebt, heb je geen recht op enig inkomen als je ziek bent, krijg je geen vakantiegeld en moet je bovendien alle kosten voor het werk zelf betalen. Afhankelijk van het soort werk kan dat laatste veel of weinig zijn. Denk aan huisvesting, kantoorkosten, auto of vervoerskosten, verzekeringen, reclame maken en aanschaf van materialen of gereedschappen.

Inkomstenbelasting en bijdrage ZVW worden berekend over het belastbaar inkomen. Dat is je omzet MIN alle kosten die je in een jaar hebt gemaakt t.b.v. je werk. Heb je weinig kosten, dan betaal je dus meer aan de belastingdienst dan iemand met een gelijke omzet en meer kosten. Per saldo hou je met minder kosten natuurlijk alsnog meer over.

Vergelijk het werk als freelancer niet zomaar met werk in loondienst. Per uur verdien je als freelancer meer, maar per jaar kan dat wel anders uitpakken als je veel kosten moet maken. Wordt je als freelancer ook nog een keer (langdurig) ziek, dan heb je wel een financieel probleem als je daar niet zelf voor verzekerd bent middels een (dure!) arbeidsongeschiktheidsverzekering.

In de link kun je eenvoudig berekenen hoeveel inkomstenbelasting en bijdrage ZVW je zou moeten betalen als je de diverse kostenposten invult.