Ik heb extra gewerkt toen ik thuis ingeschreven stond bij mijn moeder, moeten we gezamelijk de belastingaangifte invullen en heeft dit invloed op haar huursubsidie?

Beste lezers,

Hier het volgende.
Ik heb in 2020 voor een groot deel een tussenjaar gehad. Ik was hier 19 en eind december werd ik 20. Ik heb hierin extra gewerkt en dus wat meer bijverdiend dan gemiddeld van mijn leeftijd. Ik stond toen nog thuis ingeschreven, bij mijn moeder, want ja ik woonde daar ook. Hoe zit dat precies met de belasting? Moeten we samen de belasting invullen of allebei apart. We moeten nu allebei best wat betalen aan de belasting omdat er wordt gezegd bij mijn moeder dat door mijn inkomen zij dus ook meer geld had als het ware, maar ik moet zelf ook een paar honderd euro belasting betalen. Is dit niet dubbelop? Hadden wij het hier anders moeten aanpakken? En wat zijn de regels hiervan. In mijn omgeving wat leeftijdsgenoten gevraagd en zij zeggen nog nooit te hoeven hebben bijbetaald.
Toevoeging: Excuses. Het gaat er hier om dat mijn moeder een deel huursubsidie moet betalen en ik inkomstenbelasting. Haar inkomstenbelasting is niet veranderd.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
ronron1212
2 jaar geleden
Je betaald individueel inkomsten belasting. De toeslagen is iets anders.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Maar hoeveel had ik kunnen bijverdienen als 19 jarige zonder belasting te betalen? ik heb als 18 jarige ook wel een paar duizend euro verdiend maar daar betaalde ik niks over.
ronron1212
2 jaar geleden
Dat licht er aan hoeveel je verdient het en hoeveel belasting er is ingehouden op je loon.

Antwoorden (2)

Als je geen fiscaal partner hebt, doe je aangifte inkomstenbelasting alleen voor jezelf.

Dat je op hetzelfde adres als je moeder stond ingeschreven, betekent niet dat je samen belastingaangifte moet doen.

Alleen fiscaal partners hebben de keus samen aangifte te doen maar ook dan kan het inkomen uit werk niet verdeeld worden; dar blijft altijd bij degene die het verdiend heeft.
.
Voor de huurtoeslag gelden eigen regels. Onder andere deze:

@ Hebt u, uw toeslagpartner of uw medebewoner een (pleeg)kind dat op 1 januari jonger is dan 23 jaar? Dan tellen wij een deel van het inkomen van uw kind niet mee bij het berekenen van uw huurtoeslag. Dit noemen wij een vrijstelling. U hoeft hiervoor niets te doen. Wij houden er automatisch rekening mee.@
Het woord vrijstelling houdt al in, dat over het meerdere wel gecorrigeerd kan worden. Vanuit @het systeem@ geredeneerd kan ik dat wel volgen want dan kun je als inwonend kind ook bijdragen aan de huur zodat er minder toeslag nodig is.
.
Dat je belasting hebt moeten (bij) betalen als je alleen inkomen hebt gehad, is wat merkwaardig. Want normaal gesproken zorgt de salarissensoftware ervoor dat het juiste bedrag aan loonheffing wordt ingehouden zodat je niets meer hoeft bij te betalen. Wat oorzaken die ik kan bedenken: 1. Je hebt gelijktijdig bij meer werkgevers gewerkt en op beide plaatsen de loonheffingskorting op ja laten zetten. 2. Je hebt bij meer werkgevers gewerkt. Bij elk van deze werkgevers zat het inkomen in de eerste belastingschijf. Maar bij elkaar geteld zat een deel van het inkomen in de tweede met een hoger percentage belasting/premies volksverzekeringen. 3. Je had ook vermogen. 4. Een deel van je inkomen was nier uit loondienst en daarom was geen loonheffing ingehouden. Denk aan het bezorgen van kranten. Ook over dat inkomen wordt belasting berekend en dat gebeurt bij de aanslag. Als je volledige inkomen in 2019 onder de circa 7100 zou zijn gebleven, zou er geen belasting verschuldigd zijn.
Toegevoegd op 19 september 2021 12:52: tekst
Computoon
2 jaar geleden
Dat uw moeder huurtoeslag moet terugbetalen zal zijn omdat u een inkomen heeft boven (bijna) € 5000. Vanwege het inkomen boven deze vrijstelling wordt de huurtoeslag moeder in mindering gebracht.

Dat u moet bijbetalen voor de aangifte inkomstenbelasting zal zijn vanwege wel of niet toegepaste heffingskortingen. En hangt ook ervan af of u meer dan 1 baan heeft gehad in 2020. Zie het antwoord van Computoon.
fisbel