Hoeveel geld kun je als Belg maximaal onbelast aan je kind geven?

En moet je dat toch aangeven bij een instantie als het onder dat bedrag zit?

1.4K
tinus1969
2 jaar geleden
Als dit over jezelf gaat; let er op dat dit soort belasting regels in de eerste plaats worden bepaald door waar je woont, niet door je nationaliteit.
Goeievraagstell
2 jaar geleden
Mijn zoon woont in België, ikzelf ben nergens ingeschreven.
tinus1969
2 jaar geleden
Waar betaal jij belasting?

Antwoorden (2)

Het schenkingsrecht wordt berekend op de brutowaarde van de goederen die de begunstigde van de schenking ontvangt, volgens een tarief dat stijgt naarmate de waarde van de goederen toeneemt en volgens een tarief dat verschilt naargelang de graad van verwantschap tussen de schenker en de begiftigde (hoe verder de graad van verwantschap, hoe hoger het tarief ).

Toegepaste tarieven
De tarieven van de schenkingsrechten zijn een bevoegdheid van de gewesten en verschillen dus naargelang de fiscale woonplaats van de schenker in het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of het Vlaams Gewest ligt. Die tarieven zijn progressief, wat betekent dat ze oplopen volgens de belastingsschijven, die verschillen naargelang het gewest. Om te weten welk bedrag u verschuldigd bent, zult u dus het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten moeten raadplegen.

De tarieven verschillen ook volgens de graad van verwantschap tussen de schenker en de begunstigde.

Fiscale woonplaats
Als de fiscale woonplaats van de schenker tijdens een periode van vijf jaar vóór de schenking in verschillende gewesten lag, gelden de tarieven van het gewest waar zijn fiscale woonplaats in die vijf jaar het langst gevestigd was.
Hoeveel het bedrag is is zo maar niet te zeggen...ingewikkeld land
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Maar de schenker (Goeievraagstell) woont niet in België. Dus is dit relevant?
fremar
2 jaar geleden
tja,dit maakt het waarschijnlijk nog ingewikkelder...vindt daar geen antwoord op
Als een Belg in Nederland woont kan hij zijn kind die in Belgie woont 6.604 euro in 2021. Je zegt dat je nergens bent ingeschreven, maar je woonplaats wordt bepaald door alle omstandigheden. Waar heb je bijvoorbeeld een woning.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Bron voor die 6604 euro?
erotisi
2 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/content/tot-welk-bedrag-belastingvrij-schenken
tinus1969
2 jaar geleden
@erotisi, maar dat gaat er van uit dat je in NL belastingplichtig bent. Maar het is onduidelijk waar Goeievraagstell belasting betaalt.
erotisi
2 jaar geleden
Ja klopt maar ik ben ervan uitgegaan dat als de schenker in Nederland woont zijn zoon die in Belgie woont Nederlandse schenkbelasting moet betalen indien het meer is dan die 6604. Als schenker inderdaad alleen de belgische nationaliteit heeft dan is het zelf nog mogelijk dat zoon nog Nederlands belastingplichtig is indien de schenker/belg binnen 1 jaar na vertrek uit Nederland nog een schenking doet van meer dan 6604. Als het bedrag overigens minder is dan hoeft hiervan in Nederland geen aangifte van worden gedaan.