Hoe voorkom je dat de belastingdienst mantelzorggeld ziet als inkomsten?

Mantelzorger heeft geen inkomen, maar leeft van spaargeld. Doet de boodschappen voor een ouder echtpaar. Het boodschappengeld wordt wekelijks op de rekening van de mantelzorger gestort .Hoe voorkom je dat deze stortingen gezien worden als inkomsten?

2 jaar geleden
1.6K
LeonardN
2 jaar geleden
Verzin een andere constructie?!
Ouder echtpaar maakt een tweede rekening aan, geeft de pas aan de mantelzorger.
Stort elke week daar wat geld op.
ronron1212
2 jaar geleden
Volgens mij controleert de belastingdienst hier niet op. Iedereen strot wel eens iets op een ander zijn rekening om iets te betalen of iets dergelijks.
Utrecht
2 jaar geleden
Zorg er in ieder geval voor dat alle bankoverschrijvingen een duidelijke omschrijving hebben. Dus bijv. "terugbetaling boodschappen 23/5" als omschrijving in de bankopdracht.
Dat er later geen misverstand kan ontstaan over het wat en waarom van de betalingen.
Computoon
2 jaar geleden
Zal allemaal niet werken. Wat op de bankrekening staat is bezit van de rekeninghouder. Hoe dat saldo tot stand is gekomen, is niet relevant. Of het nu geld is dat gewonnen is in een loterij, boodschappen die zijn gedaan voor een derde of het netto ontvangen salaris van een werkgever.
LeonardN
2 jaar geleden
@Computoon
Hoezo niet. Ik zeg ook zo ongeveer hetzelfde als jouw tweede alinea.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Jouw idee werkt inderdaad zo lang de eignaar van die rekening het oudere echtpaar is (wat je dus ook al aan geeft). Zo heb je veiligheid voor beide partijen (ouder echtpaar wordt ten hoogste van 300 euro berooft en de mantelzorger krijgt geen inkomsten op de rekening).
Rieneke1
2 jaar geleden
@LeonardN Dat is waarschijnlijk het beste, bedankt!

Het beste antwoord

De mantelzorger kan de boodschappen eerst met zijn eigen pas betalen. Dat bedrag valt dan weer weg tegen het bedrag dat hij van het echtpaar ontvangt. Per saldo is de transactie dan 0.

Nog simpeler: het echtpaar regelt een bankvolmacht voor de mantelzorger. Echtpaar vraagt een extra pas aan, voor de gemachtigde. Bedrag wordt dan meteen van juiste rekening afgeschreven. Uiteraard moet er ook sprake zijn van een integere mantelzorger en vertrouwen van de kant van het echtpaar.
Computoon
2 jaar geleden
Rieneke1
2 jaar geleden
De constructie is nu dat het echtpaar 300 euro overmaakt, en tegen de tijd dat dat op begint te raken, weer 300 euro bijstort. Als ik je goed begrijp is het dus beter het precieze bedrag steeds over te laten maken?
Thecis
2 jaar geleden
@Rieneke1
Dan blijf je inkomsten ontvangen en zelf meer geld dan gemiddeld uitgeven bij een supermarkt. Daarmee los je het probleem niet op.
Het zou misschien beter zijn om op naam van het oudere echtpaar een aparte rekening te openen waarvan ook de mantelzorger een pas heeft. Zo kan het echtpaar elke keer die 300 euro over maken (en hebben ze dus de veiligheid dat iemand hen ten hoogste van 300 euro berooft) en heeft de mantelzorger niet het probleem dat er iets is dat als inkomsten kan worden gezien.
Rieneke1
2 jaar geleden
@Thecis Ik denk dat dat idd de beste oplossing is, bedankt!

Andere antwoorden (1)

De mantelzorger loopt best een risico door deze constructie. Al zou het "erger" zijn als er een uitkeringsinstantie bij betrokken was. Als je ervoor kiest om zo door te gaan zou ik in ieder geval álle bonnetjes bewaren - dat moet van de Belastingdienst 5 jaar. En die dan voorzien van een handtekening van degene die de boodschappen betaalt. Zo kun je laten zien dat de boodschappen zijn gedaan, en wordt het bedrag wat op de rekening van de mantelzorger wordt gestort verantwoord met de boodschappenbonnetjes.