De btw-margeregeling is van toepassing op de levering van tweedehands goederen, kunst, antiek of verzamelingen (curiosa). Handelaren in deze goederen kopen vaak een ‘boedel’ voor een totaalprijs. De prijs van de afzonderlijke artikelen is niet gespecificeerd.
De margeregeling houdt in dat je de btw niet over de omzet, maar over de winstmarge berekent: het verschil tussen in- en verkoopprijs. In principe moet de marge per artikel worden berekend, maar de mogelijkheid bestaat om de winstmarge per tijdvak vast te stellen, dit is de zogenaamde globalisatie.
De btw-margeregeling is alleen van toepassing op goederen waarover de handelaar geen omzetbelasting (btw) kan aftrekken. Het gaat daarbij om aankopen van particulieren en van ondernemers die vrijgestelde prestaties leveren, zoals bijvoorbeeld:
• een ondernemer die zelf onder de margeregeling valt;
• een ondernemer die op grond van de kleine ondernemersregeling is vrijgesteld van administratieve verplichtingen;
• een ondernemer die de goederen alleen voor vrijgestelde prestaties heeft gebruikt.

Het berekenen van de btw
De winstmarge is het verschil tussen de verkoopprijs (exclusief btw) en de inkoopprijs. De btw bereken je over de winstmarge, alsof de 21 procent btw al in de marge zit. Je deelt hiervoor de winstmarge door 121 en vermenigvuldigt dat cijfer weer met 21. Is de winstmarge bijvoorbeeld € 2.500,-, dan deel je 2.500 door 121 (is € 20,67) en vermenigvuldigt die met 21, wat een btw-bedrag van € 433,90 oplevert. Dit bedrag neem je op in je boekhouding en draag je af als omzetbelasting.
SimonV