Wanneer ben ik een ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Wanneer mag je jezelf een ondernemer noemen? Aan welke voorwaarden dien je te voldoen? Ik moet dit namelijk aangeven en voer soms weleens wat klusjes uit voor geld.

1.1K

Antwoorden (3)

Als je je als zodanig hebt ingeschreven bij de kamer van koophandel.
3 jaar geleden
Summo
3 jaar geleden
Dit is wel iets te snel geroepen, er zijn diverse eisen, de vraag gaat over de inkomstenbelasting.
Computoon
3 jaar geleden
Voor de btw ben je veel vlugger ondernemer dan voor de IB. Met 'wat klusjes voor geld' kom je eerder uit bij 'resultaat uit overige werkzaamheden' dan bij het ondernemerschap voor de IB.
erotisi
3 jaar geleden
valt mss onder resultaat uit overige werkzaamheden. ROW inkomsten vallen ook in box 1
Dit kun je gewoon bij de belastingdienst checken, ik neem aan dat je daar al bent geweest.
Met af en toe klusjes is de kans ERG klein dat de belastingdienst je als ondernemer ziet.

Via de link kom je op de vragenlijst, maar een aantal belangrijke punten: je moet voor meerdere opdrachtgevers werken, minimaal 3 en dan niet 90% van de tijd voor één en voor de vorm nog voor 2 anderen. Je moet verantwoordelijk zijn voor schulden van je bedrijf. Als ik het goed is, ben je ook bij te weinig omzet geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Tot slot de meest dodelijke: je moet voldoen aan het urencriterium, dwz meer dan 1200 uur per jaar maken, dat is bij een werkdag van 8 uur, meer dan 150 dagen, dus minimaal 3 dagen per week.

Dat valt echt niet onder een paar klusjes doen.
3 jaar geleden
Met "wat klusjes voor geld" kom je eerder uit bij "resultaat uit overige werkzaamheden" (ROW) Dan ben je (dus) geen ondernemer voor de inkomstenbelasting die een "winst uit onderneming"-aangifte moet doen. Zie antwoord Summo. Je moet bijvoorbeeld ook ondernemersrisico lopen.

De regels voor kostenaftrek zijn voor een ROW'er grotendeels gelijk aan een ondernemer maar je hebt geen recht op ondernemers "aardigheidjes" als startersaftrek, zelfstandigenaftrek en de MKB-vrijstelling.
Computoon