Moet ik de tozo vermelden bij belastingaangifte?

In 2020 heb ik tozo 1 en 2 ontvangen, maar ik heb laatst een bericht gekregen van de gemeente dat ik het geld terug moet betalen. Inmiddels heb ik al een betalingsregeling gemaakt, maar toch moet ik het wel doorgeven aan de belastingdienst. Dat betekent dat ik minder geld ga krijgen... Moet ik de jaaropgave van de uitkering wel of niet doorgeven?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Vraag eens aan de gemeente om een andere jaar opgave dan.

Antwoorden (1)

Ja.

Van de site van de Belastingdienst:

"U ontving in 2020 een TOZO-uitkering (tijdelijke overbrugging voor zelfstandige ondernemers)
De TOZO-uitkering telt mee voor uw inkomen. U moet er dus belasting over betalen.

Deze uitkering staat bij de vooraf ingevulde gegevens in uw aangifte inkomstenbelasting over 2020. Wij gaan daarbij uit van de gegevens die wij hebben doorgekregen van de gemeente waar u woont. Dezelfde gegevens staan op het overzicht dat ú hebt gekregen van uw gemeente. Zijn deze gegevens volgens u onjuist? Neem dan contact op met uw gemeente.

Hebt u een partner?
Dan telt de TOZO-uitkering voor de helft mee voor het inkomen van uw partner. Dit kan ertoe leiden dat u en/of uw partner bij de aangifte inkomstenbelasting 2020 meer moet betalen of minder terugkrijgt dan verwacht."

En als je in 2021 geen TOZO ontvangt maar alleen die terugbetalingsregeling hebt, moet je na afloop van 2021 een negatieve jaaropgave ontvangen.
Computoon