Hoe wordt vermogensoverheveling in box 3 in 2022 beperkt?

Als de plannen doorgaan dan zou vanaf 2022 spaargeld belast worden naar 0,09% en beleggingen naar 5% rendement. Maar als je vlak voor 1 januari beleggingsgeld casht en daarna op spaarrekening zet kun je dan makkelijk belasting ontwijken? Of zit daar een beperking op?

3 jaar geleden
1.4K
ronron1212
3 jaar geleden
Alles wordt gemeten in het jaar van aangifte dus ook jouw verhaal voor de aangifte 2020 dus 1 januari 2020

Antwoorden (2)

De belastingdienst kijkt naar de bedragen op je rekeningen op 1 januari, en neemt dan het gemiddelde van twee opeenvolgende jaren als grondslag.
Als je dus je geld opneemt op 30 december, en op 2 januari weer op de bank zet, staat dat niet op het overzicht dat de bank naar de belastingdienst stuurt.
Echter: er wordt op je aangifteformulier ook gevraagd hoeveel geld je in huis hebt. En dat wordt dan opgeteld bij je banktegoeden.
Ik weet niet of dat voorkomt, maar in theorie zou je kunnen 'vergeten' dat op te geven natuurlijk.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Hoezo het gemiddelde? Ze nemen het bedrag of de bedragen op 1 januari van het jaar van aangifte dus voor 2020 1 januari 2020 en verder niets.
erotisi
3 jaar geleden
Dat is niet wat ik bedoel. Het was de bedoeling dat in 2022 box 3 gewijzigd zou worden. Waarschijnlijk gaat dat niet door. Maar zo wel dan heb je dus zowel een spaar vermogen als ic een beleggingsvermogen welke veel hoger belast zou zijn. Kun je dan niet eenvoudig voor 1 januari beleggingsgeld casht en daarna storten op spaarrekening?
ronron1212
3 jaar geleden
Dat moet je dan nu al doen voor 31 dec 2021 wat 1 januari 2022 geld als datum
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord dat het gemiddelde van 2 jaren wordt genomen als "basis". Naar mijn mening is het altijd gewoon exact het bedrag op 1 januari van het jaar waar je aangifte over doet.
Om te beginnen gaat dat plan niet door.

Als je vlak voor 1 januari beleggingsgeld casht en daarna op spaarrekening zet kan je bij dat plan inderdaad makkelijk belasting ontwijken.
Je kunt nog beter het geld contant opnemen en na 1 januari op je rekening storten.
Dan betaal je helemaal geen belasting. Als je niets opgeeft.
Maar een dergelijke handelwijze zal als belastingontduiking gezien worden. Bij de aangifte zou misschien de vraag gesteld worden: “Had u beleggingen in 2022?” om deze ontduiking te ontmoedigen.
Bij een controle zul je in ieder geval door de mand vallen.
SimonV