Is in Litouwen betaalde inkomstenbelasting te verrekenen?

Op mijn bankrekening in Litouwen wordt direct inkomstenbelasting ingehouden op de aan mij betaalde rente. Is dat in Nederland terug te vorderen, zolang ik onder de vrijstellingsgrens van box 3 blijf?

3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, maar beperkt.
Indien u geen belasting betaalt in Box 3 in Nederland (bijvoorbeeld omdat uw vermogen lager is dan de vrijstelling), dan is er de mogelijkheid om in Litouwen belasting terug te vragen over maximaal 500 euro ontvangen rente. Het maximale terug te vorderen bedrag over rente-inkomsten is dus 75 euro (15% van 500 euro).
Daarvoor dient het DAS-2 formulier ingevuld te worden. Het is tevens mogelijk om de bronheffing in Litouwen te verlagen van 15% naar 10% op basis van het belastingverdrag tussen Nederland en Litouwen (met behulp van het DAS-1 formulier). De bepalingen en formulieren zijn relatief complex.
SimonV
3 jaar geleden
teusvh
3 jaar geleden
OK, dank je.