Ik wil dmv thuiswerken extra bijverdienen; dit komt neer op 500 euro per jaar. Mag dit en onder welke voorwaarden?

Ik wil graag thuis dingen maken en verkopen. Dit zal ongeveer op jaarbasis tussen de 500 en 1000 euro zitten verwacht ik. Aan wat voor verplichtingen moet ik voldoen. Moet ik bijvoorbeeld ingeschreven staan in het KVK, en wordt van mij ook verwacht dat ik belasting betaal ?

3 jaar geleden
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Je zult deze extra inkomsten aan de belasting moeten opgeven.
tinus1969
3 jaar geleden
Heb je niet al een onderneming?
SnakeEye
3 jaar geleden
@tinus1969: ja, maar dit was meer een vraag voor mijn vrouwtje eigenlijk...
tinus1969
3 jaar geleden
Als je al een onderneming heb, dan weet je zelf toch wel ongeveer wat de voordelen en verplichtingen zijn? Wat wil je dan precies extra weten?
tinus1969
3 jaar geleden
PS vrouwtje klinkt badinerend, ook al bedoel je dat misschien niet zo.
SnakeEye
3 jaar geleden
@tinus1969: Beste Tinus, als je geen toegevoegde waarde heb, reageer dan aub niet. Omdat het een klein bedrag is wat je verdient moet je dan ook aan bepaalde regels voldoen is de vraag. Zoals aanmelden bij het KVK en omdat de verdiensten laag, zijn tot welke bedragen mag je belastingvrij bijverdienen. Ik meende uit mijn hoofd dat er een limiet is en of dat misschien weer onder vrijwilligersvergoeding valt. Dat soort zaken.
tinus1969
3 jaar geleden
@SnakeEye, je vraag is niet 100% duidelijk dus ik vraag om wat verheldering.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
@SnakeEye: ik denk dat Tinus' reactie voor jouw "vrouwtje", en voor álle vrouwen een toegevoegde waarde heeft - misschien alleen voor jou niet?

Antwoorden (1)

Je vraag bestaat ruwweg uit twee delen:
1. Belasting betalen moet je in principe altijd. Als je verder geen inkomsten hebt, valt 500/jaar ruim onder de belastingvrije voet en hoef je in de praktijk niet te betalen. Wel kun je (afhankelijk van de situatie) aangeslagen worden voor BTW en ZVW (zorg verzekeringswet).
2. Inschrijven KvK is verplicht als je voldoet aan de criteria (zie onder). Het is echter in jouw situatie niet zo duidelijk of er sprake is van een onderneming of van 'overige werkzaamheden'. In de praktijk wordt er bij grensgevallen ook niet zo strikt op gelet.

Criteria
<>
Je levert goederen en/of diensten. Bijvoorbeeld je verkoopt fietsen of je bent fotograaf.
Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor. Bijvoorbeeld je factureert de kosten en het uurtarief.
Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer. Bijvoorbeeld je fotografeert in opdracht van een klant en niet voor familie en vrienden.
<>