Wat is de belasting bij een huisverkoop?

Twee dochters verkopen hun ouderlijk huis (na overlijden ouders), Stel dat bijvoorbeeld het huis wordt verkocht voor €200.000. Wat is dan de belasting die ze erover betalen?

3 jaar geleden
1.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Hebben ze de erf belasting al betaald of aangegeven?
Castle
3 jaar geleden
Ja is al aangegeven en betaald.

Het beste antwoord

De dochters betalen erfbelasting bij huisverkoop. De erfbelasting heeft niet betrekking op de verkooppriis (stel 200.000 euro) maar op de WOZ-waarde (stel 190.000 euro). De dochters vullen bij de erfbelasting in: 190.000 euro. Ze hebben recht op ieder zo'n 20.000 euro belastingvrijstelling. Dus moet elke zus belasting betalen over de helft van 190.000 euro = 95.000 minus 20.000 euro = 75.000 euro. De belasting bedraagt 10%: elke dochter betaalt 7.500 euro belasting,
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda de erfbelasting is verschuldigd op het moment van overlijden en is niet afhankelijk van het moment van verkoop dat kan veel later liggen.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. De erfbelasting is inderdaad verschuldigd op het moment van overlijden. Maar in de praktijk zit er ongeveer twee jaar tussen de datum van overlijden en de ontvangst van de aanslag erfbelasting die door de erfgenamen moet worden betaald.
1. De erfbelasting heeft betrekking op de WOZ-waarde die geldt op het moment van overlijden.
2. De erfbelasting is weliswaar verschuldigd op het moment van overlijden
maar de aanslag erfbelasting komt gemiddeld 18 maanden na het invullen van de aangifte erfbelasting.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda ik had hem na 6 maanden al dus het kan snel.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Fijn, dat het bij jou al na 6 maanden was.
De Belastingdienst kampt al geruime tijd met achterstanden bij de schenk- en erfbelasting.
De Belastingdienst streeft ernaar om een termijn van 3 tot 6 maanden aan te houden. In de praktijk is het de laatste paar jaar gemiddeld zo'n 18 maanden. Het moet in elk geval binnen 3 jaar: de wettelijke termijn is 3 jaar.
Bij mij was de termijn dit jaar (zoals verwacht) 18 maanden.

Andere antwoorden (1)

Over verkoop van een huis betaal je geen belasting. Het is is al bezit en wordt alleen 'ingeruild" tegen contanten.
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Maar je betaalt wel erfbelasting, en ik vermoed dat de vraagsteller daarop doelt?
ronron1212
3 jaar geleden
De erfbelasting is eerder verschuldigd. De verkoop kan wel een jaar liggen na de erfenis @Rieneke1