Hoe loopt het op het vlak van nationaliteit en belastingen als je binnen de EU migreert als EU-burger?

Ik word niet echt wijzer van de website "Uw Europa" omdat hier veel zaken over Brexit en corona staat. Daarom hier even vragen
Binnen de EU is er vrij verkeer van personen. Dat houdt ook in dat je in een ander EU land mag gaan wonen en werken. Nu vroeg ik me af hoe dat dan zit in verband met de nationaliteit. Kan je als bv Belg onbeperkt in Portugal wonen als je de Portugese nationaliteit niet aanneemt? en wat zin de voordelen om deze wel aan te nemen? Is dat een soort dubbele nationaliteit?
Naar verluidt kan je soms ook tweemaal belastingen moeten betalen als je migreert?

3 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Je stelt eigenlijk twee vragen:
Mbt vestiging: Ja, je kunt als Belg in Portugal gaan wonen zonder dat je daarvoor een aparte verblijfsvergunning nodig hebt, of zonder de Portugese nationaliteit aan te nemen -dat is het hele idee van 'vrij verkeer van personen'. Eigenlijk is de EU één land, en ben je burger van de hele EU; net zoals je je als inwoner van Antwerpen vrij mag vestigen in Charleroi.

Mbt belasting: De meeste landen hebben regels en verdragen om dubbele belastingheffing te voorkomen; dit aspect is in de EU ook geregeld, hoewel de regels soms complex zijn. De vuistregel is, dat je inkomstenbelasting betaalt in het land waar je werkt (waar de inkomsten ontstaan). Als je in Portugal woont en werkt, betaal je alleen in Portugal belasting.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Bron van dit verhaal of de knip en plak site @tinus1969
tinus1969
3 jaar geleden
Ach ja, ronron1212, https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrij_verkeer_van_werknemers_binnen_de_Europese_Unie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Belastingverdrag
ronron1212
3 jaar geleden
@tins1969 hier een officiële bron geen wipi
https://europa.eu/youreurope/citizens/work/taxes/income-taxes-abroad/index_nl.htm
liveisgreat
3 jaar geleden
oké dankjewel . Punt is dat ik zal werken in Portugal maar wel ook al pensioen trek in België. Dus wordt dus niet evident...
En welk voordeel heeft het om Portugees te worden? Of Belg te blijven? Is een dubbele nationaliteit automatisch of kan ik bv ook volledig Portugees worden?
tinus1969
3 jaar geleden
@liveisgreat, er is vziw geen urgente reden om Portugees te willen worden, dus is het simpeler om Belg te blijven, qua nationaliteit. Mbt belasting is het verstandig om de diverse links eens uit te spitten.