Kan ik een boekhouder verantwoordelijk stellen voor een gemaakte fout waardoor we een naheffing krijgen?

Goedemorgen,

Mijn kinderen (de erven), hebben een naheffing van de belasting gekregen over het jaar 2018.
De boekhouding werd toen gedaan door een boekhouder, die de kapitale fout heeft gemaakt, door voor het vierde jaar, het Zelfstandige aftrek blokje aan te vinken, met grote gevolgen voor de erven. Dit heeft de boekhouder zelf toegegeven, en begrijpt niet hoe zij dat heeft kunnen doen.
1. Wat zijn de mogelijkheden, om deze boekhouder te houden aan haar of zijn zorgplicht en wat zijn verder de mogelijkheden?
ik heb zelf een onderneming, en als ik fout heb gemaakt en de klant komt met een klacht, dan voel ik de verantwoordelijkheid, om deze klacht op te lossen, of in ieder geval mee te denken. Deze boekhouder, trekt ondanks het toegeven van de fout, haar handen af van het probleem. 2. Is het, omdat het nu een boekhouder betreft een andere situatie?

graag een advies.

Hartelijk dank en met vriendelijke groet,

Ron de Boer

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.9K
ronron1212
3 jaar geleden
Wat hebben de erven er mee te maken je bent toch nog niet dood?
Thecis
3 jaar geleden
De naheffing die plaats vind, is hetgeen wat je sowieso had moeten betalen.
Echter, als er ook een boete gerekend wordt, kan dit eventueel wel verhaald worden op de boekhouder.
Daarbij is wellicht handig om de overeenkomst te bekijken die je met de boekhouder hebt.

Antwoorden (1)

Als de boekhouder de fout niet had gemaakt zou je nu geen naheffing hebben gehad, maar destijds wel meer belasting hebben betaald. Wat je nu als naheffing moet betalen zou je dus verleden jaar al betaald moeten hebben. Alleen als er een boete op staat zou je tot een compromis kunnen komen met de boekhouder. Je kan het nu zien als een uitstel van betaling over 2018.