Ik verkoop een auto op marktplaats die ik zelf ingekocht heb, moet ik belasting betalen?

Moet ik dit dan opgeven bij de belasting aangifte als particulier? Val ik onder een andere box?
De auto is niet binnen een bedrijf gebruikt dus wordt van particulier naar particulier verhandeld.
Optie 1 het is een marge auto
Optie 2 het is geen marge auto

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Als particulier zijn eigen auto verkoop heb je niets met de belasting te maken.
ronron1212
3 jaar geleden
Doe je dit om er geld te verdienen of is dit een auto die ooit zelf hebt gekocht om er in te rijden?
Als je het doet om er geld aan te verdienen, zeker als je dit meer dan eenmaal doet, dan is heit feit dat je via Marktplaats verkoopt irrelevant. Je 'neemt deel aan het economische verkeer', en moet belasting en BTW afdragen.
Als je van particulier hebt gekocht, is het per definitie een marge auto (optie 1), zie link.