Wat gebeurt er als ik bij 2 werkgevers loonheffingskorting krijg?

Ik werkte in een restaurant dat nu dicht is. Ik wil nu ergens anders werken, maar heb al bij het restaurant loon heffingskorting. Ik ga er vanuit dat ik een tijd niet kan werken bij het restaurant en wil bij mijn nieuwe baan veel gaan werken komende tijd. Ik wil dus liever nu loon heffingskorting bij het nieuwe bedrijf. Kan ik bij 2 bedrijven loon heffingskorting ontvangen en mag ik dan zelf kiezen welke ik terugbetaal tijdens de belastingaangifte? Hoe werkt dat? Kan ik er ook voor kiezen nu de loonheffingskorting niet te ontvangen bij mijn nieuwe werkgever en het later terug vragen en meer loonheffing te betalen voor het restaurant?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K
ronron1212
4 jaar geleden
Beide je kunt er voor kiezen net als je schrijft.

Antwoorden (1)

Je mag maar bij 1 werkgever tegelijk de loonheffing op "ja" laten zetten. Je mag (dus) ook van werkgever wisselen waar je 'm op "ja" laat zetten.
Twee werkgevers op "nee" kan ook.

Feitelijk is het allemaal lood om oud ijzer. Als je straks aangifte doet, worden alle inkomens bij elkaar geteld en over dat bedrag wordt het juiste bedrag berekend voor de loonheffing en de loonheffingskortingen.

De meeste werknemers hebben het voordeel liever eerder en laten de loonheffingskorting op "ja" zetten zodat het nettoloon hoger wordt dan wanneer de korting op "nee" zou staan.
Computoon