Hoe maak ik een goede schatting verzamelinkomen?

Als freelancer schrijf ik facturen uit. Voor een aanvraag dien in een geschat verzamelinkomen 2010 op te geven.

Volstaat het om grofweg al mijn factuurbedragen (zonder BTW uiteraard) op te tellen, en op basis daarvan een schatting te doen? We zitten nu bijvoorbeeld op de helft van het jaar, dus ik wil nu dit totaalbedrag verdubbelen om tot een schatting 2010 te komen.

Of zie ik een aantal essentiële aftrek- / optelposten over het hoofd die ik echt mee moet nemen in deze berekening?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een verzamelinkomen is de omzet minus de gemaakte kosten (voor een zelfstandige tenminste)

Als je denkt evenveel te verdienen tweede helft als eerste helft kom dan wordt de schatting ongeveer:

2 keer omzet eerste halfjaar, terecht merk jezelf al op zonder btw....hetzelfde geldt voor alle aftrekbare kosten, die zijn , vzv toepassing, ook het bedrag excl btw.
af: Kosten auto zaak
bij prive gebruik zakelijke auto

of :af: aantal zakelijke km * 0,19
Af. zakelijke verzekeringen (rechts bijstand, beroeps aansprakelijkheid ed)
Af scholings kosten
Af koste arbeids ongeschiktheids verzekering *als je die hebt)
Af: betaling voor pensioen verzekering
Af contributie en abonnementen vak verenigingen en vak literatuur.
Af: Computer en telefoon kosten (zakelijk deel alleen)
Af: rente leningen tbv zakelijke investeringen

Daarnaast heb je nog posten als: zelfstandigen aftrek (afh van de winst en minsten 1225 uur besteed aan bedrijf), mkb aftrek 10% van de overgebleven winst.

(evt. eigen huis buiten beschouwing gelaten)

Aangezien er toch een verrekening komt aan het eind van het jaar maakt de schatting niet al te veel uit. Echter, als je een te laag voorschot betaald krijg je wel de rente te betalen over het bij te betalen bedrag. Wat je als te hoog voorschot betaalt levert meer rente op dan wat je op de bank krijgt voor een positief saldo.

Toegevoegd na 4 minuten:
O ja, denk eraan dat je ook een aanslag voor zorgverzekering krijgt, nl voor het inkomens afhankelijke deel (ca 6%) En uiteraard zal je ook geld opzij moeten leggen voor de aanslag.
Voor beiden samen leg ik 50% van de inkomsten minus kosten opzij...de voorschotten betaal ik ook van dat opzij gelegde bedrag uiteraard.
Verdien je erg veel dan is 50% krap, verdien je niet zo veel dan houd je er wat aan over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou het in geen geval zelf doen. Neem een belasting adviseur in de arm,die zijn op de hoogte van alle mitsen en maren. Je bent wel een paar cent kwijt,maar dan ben je verzekerd van een professioneel advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is in zoverre juist dat je inderdaad voor de eindopgave beter een adviseur kunt inhuren
Echter, voor dit soort opgaven kost die adviseur je meer dan dat het nut heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben idd in de war met de eindopgave,waarvoor ik een zeer goedkope adviseur(van de ouderenbond) inhuur. Sorry.
Gewoon schatten en afronden richting het verwachte antwoord. Als het om een subsidie gaat, dan begrijp je dat je niet een marginaal inkomen moet opgeven, want dan is dat de subsidie weggooien. Wat jij zelf voorstelt is prima, als dat een beetje goed getal oplevert. Ga geen geld weggooien aan een boekhouder. Kost een hoop geld en dan heb je nog niets.