Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik zomaar een donatieknop op mijn website zetten?

Samen met een vriend heb ik een instagram pagina en een website met blog over (speciaalbieren) als hobby.
Mag ik een doneerknop op de website zetten als vrijblijvende gift voor degene die ons willen steunen. Voor bijvoorbeeld de website kosten te kunnen dekken etc..?

Of moet ik hiervoor belasting af staan of zelfs kvk geregistreerd staan?

De doneerknop zou dan bijvoorbeeld van ko-fi zijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, je mag er een donatieknop opzetten.
Particulieren kunnen donaties ontvangen zonder daarover belasting te hoeven betalen, indien:
- Het bedrag van de individuele donaties niet hoger is dan € 2.122,00;
- Hij of zij na ontvangst van de donaties niet de drempel voor de vermogensbelasting overschrijdt (Eigen spaargeld of ander vermogen telt ook mee).
In 2020: € 2.208.

Belastingdienst
Iedereen mag u belastingvrij € 2.208 schenken. U hoeft daarover geen aangifte schenkbelasting te doen.
Zolang u maar in de gaten houdt dat u schenkingen van partners bij elkaar op moet tellen. Krijgt u dus een bedrag van zowel uw oom als uw tante? Dan mag het totaalbedrag niet hoger zijn dan € 2.208. Krijgt u meer? Dan moet u aangifte doen.
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding